تلفن تماس: 09133608011
واتساپ: 09137429114
ساعات تماس از 9:00 صبح الی 20:00 شب
    Filters
    تنظیمات
    جستجو

    انواع سنسورهای خودرو و کاربرد آن‌ها ( پارت 2)

    انواع سنسورهای خودرو و کاربرد آن‌ها ( پارت 2)

    سنسور سرعت خودرو

    یکی دیگر از انواع سنسورهای خودرو با نام سنسور سرعت شناخته می‌شود که با تمرکز روی خروجی ترنس اکسل سرعت خودرو را بررسی می‌کند. با اطلاعات به دست آمده از سرعت چرخ‌ها، ECU پارامترهای مربوط به آن را کنترل می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به زمان‌بندی جرقه‌زنی، میزان ورود هوا و نسبت سوخت و هوا اشاره کرد.

    سنسور تشخیص آب در سوخت

    برخی خودروها به چنین سنسوری مجهز هستند. واضح است که وجود آب در سوخت نتیجه خوبی برای خودرو نخواهد داشت و مشکلات زیادی برای آن به وجود خواهد آورد. این سنسور وجود آب در باک سوخت را تشخیص می‌دهد و اساس کار آن نیز تشخیص تفاوت رسانایی الکتریکی بنزین و آب است. اگر آب اضافی در باک وجود داشته باشد پیام به ECU ارسال می‌شود و نهایتاً چراغ هشدار مربوط به آن در پشت آمپرها روشن خواهد شد.

    سنسور فشار لاستیک

    از نظر ایمنی خودرو وجود سنسور فشار باد لاستیک حیاتی خواهد بود. زمانی که فشار باد درون لاستیک کاهش یابد عملکرد و ایمنی خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اطلاعات مربوط به این سنسور از طریق ECU در پشت آمپر به نمایش درمی‌آیند.

    سنسور گشتاور

    سنسور گشتاور که با نام مبدل گشتاور نیز شناخته می‌شود میزان گشتاور دینامیک را اندازه می‌گیرد. اگرچه اندازه‌گیری چنین متغیری کار دشواری است اما سنسور یاد شده با استفاده از بخش مغناطیسی به چنین چالشی غلبه کرده است. خاصیت آهن‌ربایی این بخش به گشتاور بستگی دارد و سنسورهای غیر تماسی آن را اندازه می‌گیرند. در خودروهای مسابقه‌ای و هواپیماها از انواع پیشرفته‌تری به نام سنسورهای مغناطیس الاستیک استفاده می‌شود. دو نوع سنسور گشتاور چرخشی و واکنشی وجود دارد که به ترتیب گشتاور دینامیک و استاتیک را اندازه می‌گیرند.

    سنسور دمای روغن گیربکس

    روغن گیربکس نقش مهمی در خودرو دارد و به روان‌سازی قطعات داخلی و کاهش دمای آن‌ها کمک می‌کند. این روغن دمای جوش بالایی دارد و زمانی که در معرض گرمای زیادی قرار گیرد شاید باعث از کار افتادن گیربکس شود. سنسور دمای روغن گیربکس با تشخیص دمای غیرعادی به جلوگیری از خرابی گیربکس کمک می‌کند.

    سنسور میزان روغن‌موتور

    روغن‌موتور نقشی حیاتی در کارکرد نرم و روان قطعات دارد و مالک خودرو می‌بایست به‌طور منظم سطح آن را بررسی کند. البته سنسور میزان روغن‌موتور در خودروها با خاصیت مغناطیسی خود هرگونه تغییر در سطح روغن را به اطلاع راننده می‌رساند.

    سنسور میزان سوخت

    این سنسور میزان سوخت موجود در باک را به اطلاع راننده می‌رساند. چنین قطعه‌ای نقش مهمی برای مدیران سازمان و ناوگان‌های خودرویی بازی می‌کند چراکه می‌توان آن را به جی‌پی‌اس متصل کرد و با بررسی زمان‌های سوخت‌گیری و اتمام آن به هرگونه سرقت سوخت پی برد.

    سنسور کیسه هوا

    کیسه هوا نقش بسیار مهمی در ایمنی سرنشینان بازی می‌کند و در زمان تصادف با باز شدن مانع برخورد آن‌ها با قطعات داخل خودرو می‌شود. سنسور کیسه هوا یکی از اجزای مهمی است که به عنوان شتاب سنج کار می‌کند و هرگونه کاهش شتاب خودرو را اندازه می‌گیرد. این اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن به واحد کنترل کیسه هوا فرستاده می‌شوند تا در زمان حادثه باعث فعال شدن آن شوند.

    سنسور فشار روغن ترمز

    از انواع سنسورهای خودرو می‌توان به سنسور فشار روغن ترمز اشاره کرد که بخشی از سیستم ترمز است و به تشخیص کم یا زیاد شدن فشار روغن ترمز کمک می‌کند. واضح است که هرگونه تغییر در فشار روغن ترمز روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهد گذاشت و این مشکل می‌تواند از کیفیت پایین روغن یا نشتی در سیستم ترمز باشد. سنسور یاد شده اطلاعات خود را به ECU می‌فرستد و پس از آن چراغ هشدار پشت آمپرها روشن می‌شود.

    سنسور ABS

    از این سنسور به عنوان سنسور سرعت چرخ نیز نام می‌برند. وظیفه سنسور ABS بررسی سرعت چرخ و ارسال اطلاعات به ECU است. احتمال دارد سرعت چرخش چرخ‌های خودرو متفاوت باشد و این سنسور هرگونه ناهماهنگی را تشخیص می‌دهد. اطلاعات به دست آمده از این سنسور می‌تواند مانع قفل شدن چرخ‌ها شود.

    سنسور نور و باران

    برخی خودروهای جدید به سنسور نور و باران مجهز هستند. این سنسورها به میزان نور و باران در محیط حساس هستند و با کم شدن نور باعث روشن شدن چراغ‌های جلو می‌شوند. همچنین در صورت بارش باران و برخورد آن به سنسور در شیشه جلو برف‌پاک‌کن‌ها به‌صورت خودکار فعال خواهند شد و بسته به ‌شدت بارش عمل خواهند کرد.

    سنسور پارک خودرو

    سنسور پارک برای تشخیص موانع اطراف خودرو بکار می‌رود و با هشدارهای صوتی و بصری به راننده اخطار می‌دهد. این سنسور از سیستم‌های اولتراسونیک یا الکترومگنتیک برای تشخیص موانع استفاده می‌کند. سنسور پارک امروزه در اکثر خودروها بکار رفته است.

    علائم خرابی سنسورهای خودرو

    سنسورهای گوناگون در صورت خرابی نشانه‌های زیادی را بروز خواهند داد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به روشن شدن چراغ چک، کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی، خروج دود از اگزوز و… اشاره کرد.

     

    نظر خود را وارد نمایید.