آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو
آب نقش حیاتی در کنترل دما و درجه حرارت موتور خودرو دارد. همانطور که می دانید، دمای موتور در هنگام کارکردن به حدود 500 درجه سانتیگراد می رسد و تنها مایع رادیاتور است که این دما را در محدوده ایمن کارکرد موتور حفظ می کند. با بالا رفتن دمای موتور آسیب های بسیار جدی به موتور خودرو وارد می شود که تعمیر آن ها مستلزم هزینه های بسیار زیاد است. بنابراین، مایع رادیاتور خودرو عضو بسیار مهمی از چرخه موتور خودرو است که هیچ گاه نباید کم شود. به طور کلی، رادیاتور خودرو باید همواره با مایع خنک کننده (کولانت یا ترکیب آب مقطر و ضد یخ) پر بوده و سطح آن تغییر نکند. برای اطمینان از این موضوع، نیاز است تا هر چند روز یک بار، مقدار مایع خنک کننده خودروی خود را از طریق نگاه کردن به منبع انبساط خودرو چک کنید و اگر متوجه شدید که خودروی شما آب کم می کند، نیاز است برای رفع این مشکل در حداقل زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید. توصیه می کنیم در صورتی که خودروی شما به منبع انبساط مجهز است، تا حد امکان سطح مایع خنک کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور بازدید نمایید، چرا که معمولا باز و بسته کردن مداوم درب های رادیاتور باعث خرابی زودهنگام آن ها می شود.
کاهش سطح آب رادیاتور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و گاه این موضوع می تواند از ترکیب چند ایراد مختلف سرچشمه بگیرد. به طور کلی دو عامل اصلی باعث کم شدن آب رادیاتور می شوند؛ بخار شدن آب، نشتی آب و ایراد فنی در موتور.
بخار شدن آب
ابتدا به سراغ ساده ترین علت موجود می رویم؛ بخار شدن آب بدون وجود نشتی در سیستم یا ایراد فنی.
عدم استفاده از ضد یخ
در صورتی که در سیستم خنک کننده موتور از ضد یخ استفاده نکنید، آب رادیاتور به مرور در اثر دمای بالا بخار می شود. ابتدا از وجود ضد یخ مناسب در رادیاتور خود مطمئن شوید.
خرابی فن رادیاتور
در صورت خرابی فن، رادیاتور نمی تواند به خوبی آب موجود در سیستم را خنک کند و به علت بالارفتن گاه و بی گاه دمای موتور، مقداری از آب رادیاتور تبخیر می شود.
نشتی آب
نشتی آب رایج ترین دلیل آب کردن خودرو است. نشتی می تواند در اثر موارد زیر رخ دهد:
سوراخ شدن رادیاتور
رادیاتور اصلی ترین عضو سیستم خنک کنندگی موتور به شمار می رود که در قسمت جلوی خودرو قرار گرفته و با برخورد هوا (در اثر حرکت خودرو یا کار کردن فن ها) آب را خنک می کند. رادیاتور ممکن است بر اثر برخورد جسم سخت و یا گرفتگی مجرا های آب سوراخ شود و نشتی بدهد. در برخی از مواقع سوراخ شدن رادیاتور قابل تعمیر است اما اگر مشکل حاد باشد، تعویض رادیاتور اجتناب ناپذیر خواهد بود.
نشتی از شلنگ ها و اتصالات
نشتی آب همچنین می تواند در اثر فرسودگی اتصالات و شلنگ های آب بوجود بیاید. اگر خودروی شما آب کم می کند، سلامت مسیر های رفت و برگشت آب را بررسی کنید؛ لوله های بالا و پایین رادیاتور، لوله های رفت و برگشت منبع انبساط و لوله های رفت و برگشت آب رادیاتور بخاری مواردی هستند که در صورت فرسوده شدن می توانند باعث نشتی آب شوند.
خرابی درب رادیاتور
درب رادیاتور یا منبع انبساط یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث آب کم کردن خودرو شود. اگر درب رادیاتور خراب باشد، نمی تواند به خوبی فشار آب را حفظ کرده و موجب تبخیر یا نشتی آب از اطراف خود به بیرون می شود. دیدن رسوب آب در اطراف درب رادیاتور یکی از راه های تشخیص خرابی درب است.
خرابی منبع انبساط
منبع انبساط نیز دیگر موردی است که نیاز به بررسی دارد، یک سوراخ ریز در اطراف منبع انبساط می تواند موجب کاهش سطح آب رادیاتور شود.
خرابی رادیاتور بخاری
رادیاتور بخاری یک رادیاتور کوچک است که در پشت داشبورد خودرو قرار گرفته و وظیفه گرم کردن هوای سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. ممکن است با بالا رفتن سن خودرو و استفاده طولانی مدت از آب شهری در خودرو، رادیاتور بخاری کیپ شده و در اثر فشار آب نشتی پیدا کند. به مشام رسیدن بوی ضد یخ در داخل کابین، شنیدن صدای شرشر آب از سمت داشبورد و ضعیف شدن بخاری خودرو نشانه های خرابی رادیاتور بخاری هستند. تعویض این قطعه نیاز به باز کردن کامل داشبورد دارد.
ایرادات فنی موتور
اگر ایراد آب کم کردن خودروی شما ناشی از هیچ کدام از موارد ذکر شده نبود، باید در موتور خودرو به دنبال ایراد بگردید. ایرادات فنی که باعث کاهش سطح آب رادیاتور می شوند به شرح زیر هستند:
خرابی واشر منیفولد
واشر یا اورینگ منیفولد هوا یکی از ساده ترین مواردی است که می تواند باعث آب کم کردن خودرو شود. در صورت خرابی این قطعه، آب وارد موتور شده و به همراه بنزین در محفظه احتراق می سوزد.
خرابی واترپمپ
این قطعه وظیفه به گردش در آوردن آب در سیستم خنک کنندگی موتور را برعهده دارد. مستهلک شدن واترپمپ می تواند باعث نشتی آب از سیستم شود.
خرابی ترموستات
ترموستات به خودی خود نمی تواند باعث نشتی آب شود. اما در صورتی که ترموستات خراب شده و بسته بماند، خودرو جوش آورده و آب رادیاتور بخار می شود.
خرابی واشر سرسیلندر
فرسودگی واشر سرسیلندر یک ایراد رایج موتوری است که باعث کم کردن آب رادیاتور می شود. در صورت فرسودگی واشر سرسیلندر، آب به داخل سیلندر رفته و به همراه بنزین می سوزد. برای رفع این ایراد باید سرسیلندر خودرو را باز کرده و واشر سرسیلندر را تعویض کنید.
مستهلک شدن بوش سیلندر
در موتور های بوش تر نظیر TU3 و XU7، مستهلک شدن بوش های سیلندر نیز می توانند عامل کم شدن آب خودرو باشد. در این حالت شما به یک تعمیر اساسی موتور احتیاج پیدا می کنید!
ترک خوردن بلوک موتور
ترک خوردن سطح بلوک موتور و نشتی آب از موتور نیز به عنوان آخرین و بعید ترین عامل برای آب کم کردن خودرو شناخته می شود. در صورت بروز این مشکل، ممکن است بتوانید با جوش دادن بلوک خودرو را رفع عیب کنید. اما در صورتی که این کار قابل انجام دادن نباشد، باید پروسه تعویض کامل موتور را به همراه هزینه های سرسام آور و دوندگی های اداری آن به جان بخرید.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم به دلایل عمده کم شدن آب رادیاتور خودروها اشاره کنیم و اهمیت وجود آب در سیستم خنک کننده موتور را نیز ذکر کردیم، بنابراین شایسته است همواره سطح آب رادیاتور را چک کرده و از عدم وجود خرابی در بخش های مختلف خودرو مطمئن شوید تا هزینه های گزاف و دردسر های فراوان تعمیر موتور یا سرسیلندر به سراغ شما نیایند!