حالت P ماشین درواقع همان حالت پارک است. زمانی که دنده ماشین بر روی P قرار گیرد هر کاری کنید ماشین راه نمیافتد. شما خودتان ماشین را در حالت پارک قرار دادهاید بنابراین ماشین حتی در صورتی که گاز بدهید حرکت نخواهد کرد.
اگر پیش از این با ماشین دندهای رانندگی کرده باشید در شرایطی که ماشین روشن است و شما ایستادهاید، برای آنکه ماشین حرکت نکند باید ترمز بگیرید و ماشین خلاص باشد، اگرماشین خاموش است برای آنکه حرکت نکند باید خلاص نباشد.
هیچ کدام از این پیچیدگیها را ماشین اتومات ندارد. به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات بسیار سادهتر است. کافیست بدانید اگر قرار است ماشین حرکت نکند دنده باید روی P قرار داشته باشد.
معنای Reverse یعنی بازگشت به عقب. پس دنده R دنده عقب است. زمانی که دنده روی R باشد پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به عقب حرکت میکند.
معنای Neutral یعنی دنده خلاص. اما کاربرد دنده N چیست؟ زمانی که پشت چراغ قرمز ایستادهاید دنده را روی N قرار داده و دستی را میکشید، زمانی که قرار است اتومبیل را پارک کنید، ترمز کنید، دنده را روی Nقرار دهید، دستی را بکشید، دنده را روی P قرار دهید. دنده N حالتی است که در هر سرعتی که ماشین قرار داشته باشد، وضعیت را در همان سرعت نگه خواهد داشت.
این دنده مخصوص حرکت کردن است. زمانی که قرار است ماشین راه بیوفتد باید روی این دنده باشید. توجه داشته باشید که زمانی که دنده روی D باشد و پای خود را از روی ترمز برداشته باشید ماشین راه میافتد.
گهگاه ممکن است علاوه بر حروف فوق، اعداد 1 تا 3 را نیز شاهد باشید که این اعداد برای مواقعی است که نیاز به قدرت بیشتری همانند سربالاییها وجود دارد. با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر می شود. مثلا انتخاب 2 باعث می شود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید.
همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L نشان داده می شود.
در این وضعیت مشابه با گیربکس دستی می توان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها کرد با این تفاوت که در صورت توقف خودرو دنده به حالت یک باز می گردد.
توجه کنید که در بعضی خودروهای اتومات زمانی که گیربکس در حالت M قرار دارد در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز، دنده به صورت اتوماتیک تعویض می شود.
وضعیت over drive که در بعضی از مشین های اتومات وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد. Over Drive در حقیقت همان دنده پنج در خودروهای دنده ای است.
در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال می شود و در خودروهای پنج دنده نیز کلید Over Drive مربوط به دنده پنج است.
بر خلاف تصور بسیاری از رانندگان خودرو روشن و خاموش کردن حالت Over Drive در سرعت های پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری خودرو ندارد.
دکمه S یا اسپرت(Sport)در گیربکس های اتوماتیک به معنای مد ورزشی یا اسپرتی است و با فعال کردن این مد در خودروهای دنده اتوماتیک در واقع شما به کامپیوتر گیربکس و موتور اعلام می کنید که مصرف سوخت برای شما مهم نیست و از آن حداکثر توان و دور را طلب می کنید.با فعال شدن این مد در خودروهای اتوماتیک تعویض دنده ها در دور های بالاتری انجام گرفته و در نتیجه شتاب بیشتری حاصل می شود.
استفاده از این حالت به دلیل تعویض دنده در دورهای بالا سبب فشارحداکثری بر روی موتور و گیربکس می شود لذا استفاده مداوم از حالت اسپرتی گیربکس اتوماتیک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
دوستان زیاد درباره دکمه کنار دنده اتوماتیک سوال می پرسند: در جواب باید بگوییم این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است.
تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.
برای رانندگی با دنده اتومات حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:
شاید تعجب کنید که چرا گفته می شود تا زمان حرکت پا را از روی پدال ترمز برندارید. علت این توصیه صرفا بخاطر رعایت نکات ایمنی است زیرا در خودروهای دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیر نیست و بجز حالت P، بقیه دنده ها در حالت خلاص هستند.
حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده اید مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، خودرو حرکت می کند. هر چند که این احتمال ضعیف است اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به مشکلات جبران ناپذیری شود.
نحوه رانندگی با دنده اتومات – حرکت
همه چیز را کنترل کنید، کمربند را ببندید، پا روی ترمز، ترمز دستی خوابیده، دنده در حالت D، راهنما بزنید، اطراف را کنترل کنید، آرام پا را از روی ترمز بردارید.
نحوه رانندگی با دنده اتومات – توقف
کافیست ترمز کنید تا ماشین توقف شود. در محلی مناسب پارک کنید. خودرو که موقف شد پای شما هنوز روی ترمز است، دنده را روی N گذاشته ترمز دستی را بکشید، پا را از روی ترمز بردارید. دنده را در حالت P قرر دهید. میتوانید ماشین را خاموش کنید.
بنابراین همواره ترمز گرفتن را فراموش نکنید. فراموش نکنید ترمز دستی را هنگام حرکت بخوابانید. فراموش نکنید ترمز دستی را پیش از خاموش کردن بکشید.
شما باید بدانید که تغییر دنده بستگی به میزان فشار پای شما بر روی گاز دارد. تا الان تنها در مورد پدال ترمز صحبت کردیم. اما پدال گاز در ماشین اتومات حکم تعویض دنده را دارد. هر چقدر که بیشتر پای خود را روی پدال گاز فشار دهید دنده سبک میشود.
اگر فشار پای خود را از روی پدال گاز بردارید دنده سنگین میشود. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید برای کنترل بیشتر روی ماشین از سه دندهای که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید تا دنده سنگین شود و مانع سرعت گرفتن شما شود. به طور کلی اگر در سراشیبی فشار گاز را کم کنید خود به خود دنده سنگین میشود.
زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)
نکته آخر اینکه به دستورالعمل توقف که ارائه شد دقت کنید. این کار شاید در مواقعی که خیابان شیب نداشته باشد اگر مو به مو اجرا نشود مشکلی پیش نیاید اما در شرایط سراشیبی یا سربالایی حتما باید ابتدا دنده را روی N بگذارید، سپس ترمز دستی را بالا بکشید و در آخر دنده را روی P بگذارید تا ایمنی تضمین شود. بنابراین این روند را به عادت تبدیل کنید تا همیشه به همین شیوه عمل کنید.
مواردی پیش میآید که دنده از حالت P خارج نمیشود و اصطلاحا قفل میکند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نامگذاری میشود. اگر سوئیچ و یا یک پیچگوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد.
بعضی رانندگان ماشین اتومات عادت دارند مشابه با خودروهای دنده ای در زمان روشن کردن خودرو، ابتدا دنده را در حالت N یا خلاص می گذارند و دور موتور را بالا می برند، سپس دنده را در حالت ِDrive قرار می دهند. این عادت اشتباه آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد می کند و هزینه های زیادی را برای صاحب خودرو به وجود می آورد.
علاوه بر این بلافاصله پس از روشن کردن موتور، به فکر سرعتهای بالا نباشید. به موتور اجازه دهید خود را پیدا کرده و کمکم سرعت را افزایش دهید. اغلبگیربکس های اتوماتیک مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. البته قضیه در مورد خودروهای اسپورت اتومات کمی متفاوت است.
نکته تاسفبار داستان آنجاست که برخی حتی بدون آنکه پا را بر روی پدال ترمز قرار دهند دنده را به حالت P تغییر میدهند که این موضوع برای سیستم انتقال قدرت بسیار مضر است و باعث استهلاک زودهنگام گیربکس خودرو اتومات می شود. توجه کنید که قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برقی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
شاید در نگاه اول این امر مصرف سوخت شما را کاهش دهد ولیکن با توجه به آنکه روانکاری دندهها صورت نمیپذیرد فرسودگی و صدمات زودرسی را در پی خواهد داشت. این کار باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد و هزینه تعویض این شیرهای برقی رقم قابل توجهی است.
به عبارتی هزینههای ایجاد شده بسیار بیشتر از صرفهجویی مصرف سوخت است. ضمن اینکه در برخی از خودروهای دنده اتوماتیک سوخترسانی به موتور در سرازیری قطع می شود و مصرف سوخت به صورت اتومات کاهش می یابد.
وقتی خودرو در حالت D یا همان درایو متوقف شده است فشار کمتری به گیربکس خودرو وارد می شود. بنابراین در ترافیک و چراغ قرمز که مدت زمان توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. خلاص کردن گیربکس و قراردادن دوبارهی آن در حالت D، استهلاک بیشتری را برای گیربگس به همراه دارد. در صورتی که توقف بیشتر از دو دقیقه بود از همان حالت N برای توقف استفاده نمائید.
در این حالت شما به خودرو فرمان ایست میدهید در حالیکه خودرو در حال حرکت است و این امر صدمات جبرانناپذیری برای گیربکس در پی خواهد داشت. بنابراین برای افزایش طول عمر گیربکس، پس از ایست کامل ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید، ترمز دستی را بکشید و ترمز را رها کنید سپس دنده را در حالتP قرار دهید.
با رعایت همه این موارد در زمان توقف وزن خودرو بر روی چرخ های عقب می افتد در حالیکه اگر از ابتدای توقف دنده را در حالت P قرار دهیدفشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.
بسیاری از رانندگان خودرو گمان میکنند روغن موجود در گیربکس خودروهای اتوماتیک مانند خودروهای دندهای نیازمند تعویض نیاز نیست و بازدید دوره ای آن کفایت می کند! این تصور کاملا اشتباه است که روغن فابریک کارخانه باید داخل گیربکس بماند و روغن گیربکسهای دندهای و اتوماتیک هر دو نیاز به تعویض دورهای دارند.
یکی از وظایف روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار کردن خودرو است. بنابراین در صورت رانندگی طولانی مدت با روغن گیربکس کم، خودروی شما با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. بهتر است هر ۵ هزار کیلومتر مقدار روغن گیربکس را کنترل کنید و به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر از روغن جدید استفاده نمایید.
فشار سوخت یکی از مواردی است که در عملکرد مناسب خودروهای اتومات بسیار موثر است لذا همواره سعی نمایید تا باک خودرو خیلی خالی نشود.
از پای راست خود جهت ترمز و گاز استفاده نمایید و مدام بین این پا و آن پا سوئیچ نکنید. استفاده از پای چپ در خودروهای اتومات به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و اگر این فشردن پدال ترمز همزمان با فشردن پدال گاز باشد قطعا گیربکس خودروی شما دچار آسیب جدی می شود.
اگر اتومبیلی دارید که از حرف s بر روی آن استفاده شده است، بهتر است از این حالت در جاده های کوهستانی استفاده کنید. رانندگی ددر حالت اسپرت، در جاده های کوهستانی به مراتب راحتتر است. با این کار باعث می شوید خودرو با دنده سنگینتری حرکت کند.
این حالت برای رانندگی در شرایط برف و یخ بوده و باعث می شود حرکت اتومبیل با دنده 2 شروع شود و همچنین با انقال دادن قدرت کمتر به چرخ ها باعث عدم بکسواد و لغزش می گردد .
یکی از رایجترین مشکلات، صاحبان خودروهای اتوماتیک، قفل شدن گیربکس در حالت پارک یا P است.
قفل شدن گیربکس در این حالت چند دلیل دارد:
البته در خودروهای پیشرفته تر، سنسورهای سرعت اجازه شیفت یا تغییر به حالت P در سرعتهای بالا را نمی دهند و این مشکل تا حدود زیادی برطرف در این خودروها برطرف شده است.
این دکمه برای زمانی تعبیه شده است که دنده خودروهای اتوماتیک قفل می شود. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم ممکن است گیربکس و دنده شما در شرایطی قفل شود. برای برطرف کردن این قفل، بر روی اهرم دنده یک دکمه قرار گرفته است. جهت استفاده از این دکمه، ابتدا ماشین را روشن کرده، با فشار دادن دکمه، اهرم دنده را به حالت N ببرید و سپس ترمز دستی را بکشید.
برای تعویض حالت دنده، ابتدا پای خود را روی ترمز قرار دهید. سپس دنده را به حالت مورد نظر خود تغییر داده و به آرامی پای خود را از روی ترمز بردارید. به همین راحتی!
زمانی که در ترافیک هستید نیاز به انجام کار خاصی ندارید. دنده در حالت D باشد و تنها با استفاده از ترمز متوقف شده و دوباره با بر داشتن پای خود از روی ترمز به حرکتتان ادامه دهید.