بررسی ماشین لیفان X60
لیفان X60 یکی از کراساوورهای اقتصادی بازار ایران است که در دهه 1390 توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد. لیفان X60 رقیب جدی ام وی ام X33 در بازار ایران محسوب میشود که از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی، در سطحی مشابه با نسل اول و دوم این خودرو قرار میگیرد. همانند سایر خودروهای کرمان موتور، ابتدا لیفان X60 دندهای توسط این شرکت به تولید رسید که از نظر امکانات رفاهی در سطح ضعیفی قرار داشت. پس از مدتی کرمان موتور لیفان X60 اتوماتیک را به تولید رساند که علاوه بر گیربکس اتوماتیک، به امکانات بیشتری نیز مجهز بود. آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو لیفان X60 فیسلیفت بود که در سال 1396 توسط کرمان موتور معرفی شد. لیفان X60 شروع خوبی در بازار ایران داشت اما به مرور از فروش آن کاسته شد تا در نهایت کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف کند. آخرین نسخههای لیفان X60 در سال 1397 به تولید رسیدند.
بررسی لیفان X60
کرمان موتور از ابتدای دهه 1390 و پس از اعمال تحریمهای اقتصادی، به همکاری با لیفان علاقه نشان داد. طی نیمه اول دهه 1390، محصولات مختلفی از برند لیفان به بازار ایران راه پیدا کردند که از جمله آنها میتوان به لیفان 520، لیفان 620 و لیفان X60 اشاره کرد. لیفان X60 در حقیقت نسخه کراساوور لیفان 620 تلنت است و از پیشرانه مشابهی با نسخه سدان بهره میبرد. هدف کرمان موتور از عرضه لیفان X60 به بازار، رقابت با کراساوور شهری مدیران خودرو یعنی ام وی ام X33 بود. چهره لیفان X60 در مقایسه با نسلهای نخست ام وی ام X33 مقبولیت بیشتری داشت و به همین دلیل لیفان X60 توانست تا در سالهای نخست حضورش، فروش قابل قبولی را تجربه کند. با این حال عرضه نسل دوم و سوم ام وی ام X33 موجب شد تا جایگاه لیفان X60 در بازار تضعیف شود.
لیفان X60 از سال 1391 تا 1396 با یک چهره به تولید رسید و تنها در سالهای پایانی حضور شاهد عرضه نسخه فیسلیفت لیفان X60 بودیم. همین مساله سبب شده بود تا خریداران به سوی دیگر خودروهای جایگزین همچون ام وی ام X33s و جک S3 متمایل شوند که چهره جدیدتر و آپشنهای بیشتری داشتند. وضعیت لیفان X60 پس از پایان تولید در سال 1397 نامشخص است و مشخص نیست تولید این خودرو از سر گرفته شود یا خیر.
داخل لیفان X60
طراحی کابین لیفان X60، بیننده را به دو دهه قبل میبرد. سبک کلی طراحی داشبورد این خودرو به کراساوورها و شاسیبلندهای دهه 2000 میلادی شباهت دارد و از این نظر با هیوندای سانتافه چند نسل قبل کاملا مشابهت دارد. طراحی کنسول وسط داشبورد لیفان X60 که برآمده است، به خوبی نمایانگر زبان طراحی دو دهه قبل در خودروهای شاسی بلند است. در نسخه دندهای برای این قسمت یک سیستم صوتی معمولی در نظر گرفته شده است اما برای لیفان X60 اتوماتیک یک نمایشگر ساده در این قسمت جای گرفته است. قسمت زیرین کنسول نیز سه کنترلر چرخان قرار گرفتهاند که برای تنظیم سیستم تهویه کاربرد دارند.
فاصله بین دو محور لیفان X60 معادل 2.6 متر است و از این نظر برای چهار سرنشین فضای کافی را مهیا میکند. تریم کابین این خودرو نیز در نسخه دندهای دو رنگ مشکی – کرم بود که در لیفان X60 اتوماتیک به مشکی کامل تغییر یافت. مجموعه نشانگرهای لیفان X60 وجه تمایز این خودرو در مقایسه با سایر کراساوورهای مشابه هستند. سرعت در این خودرو به صورت دیجیتالی نمایش داده میشود در حالی خودروهای دیگر از سیستم آنالوگ استفاده میکنند.
طراحی لیفان X60
عادت کردهایم تا طراحی شبیه خودروهای کرهای را در خودروهای چینی ببینیم و لیفان X60 نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی کلی لیفان X60 را میتوان شبیه به نسل قدیمی هیوندای سانتافه توصیف کرد. با توجه به محبوبیت سانتافه در ایران، تولید و عرضه خودرویی همچون لیفان X60 که شبیه به این خودرو است برای مشتریان ایرانی ارزشمند تلقی میشد.
لوپنجره لیفان X60 بزرگ است و از خطوط کرومی افقی (نسخه اصلی) و عمودی (نسخه فیسلیفت) بهره میبرد. چراغها نیز بزرگ هستند و با یک خط کشیده به گلگیر متصل میشوند. ظاهر جانبی لیفان X60 همانند بسیاری از کراساوورهای اقتصادی فاقد خطوط و حجمهای اضافه است. ظاهر قسمت عقب این خودرو نیز از چراغهای ساده با طرحهای منظم بهره میبرد که وجود آنها برای یک خودرو خانوادگی طبیعی به نظر میرسد.
مشخصات لیفان X60
لیفان X60 در هر دو نسخه دندهای و اتوماتیک، به پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که پیش از این خودرو در لیفان 620 تلنت مورد استفاده قرار گرفته بود. این پیشرانه حداکثر 126 اسببخار قدرت و 168 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برای سیستم انتقال قدرت لیفان X60 نیز از گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT استفاده شده است. گیربکس CVT لیفان X60 دو حالت اسپرت و برفی را نیز در اختیار راننده قرار میدهد. گیربکس CVT مناسب استفاده در خودروهای اقتصادی است و مصرف سوخت ترکیبی لیفان X60 نیز 8.7 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که رقمی مطلوب در مقایسه با دیگر رقبای موجود در بازار ایران محسوب میشود.
سیستم تعلیق لیفان X60 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تیرچه یک تکه و فنر حلقوی است. لیفان X60 اتوماتیک به سیستم کنترل پایداری یا ESP مجهز نیست، از این رو پایداری آن هنگام حرکت چندان قابل اعتماد نیست. با توجه به ارتفاع این خودرو از سطح زمین، لازم است تا راننده لیفان X60 از مانورهای ناگهانی هنگام حرکت اجتناب کند. ترمزهای لیفان X60 در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و به همین دلیل میتوان قدرت ترمزگیری این خودرو را قابل قبول تلقی کرد. وزن لیفان X60 نیز 1330 کیلوگرم در نسخه دندهای و 1350 کیلوگرم در نسخه اتوماتیک عنوان شده است که با توجه به سایر رقبا و کراساوورهای کوچک بازار، لیفان X60 را باید یک خودرو میان وزن قلمداد کرد.
لیفان X60 در دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار عرضه شد. نسخه دندهای امکانات رفاهی اندکی را در خود جای داده است و برای بهرهمندی از امکانات رفاهی کامل، بایستی لیفان X60 اتوماتیک را خریداری کنید. از جمله امکانات لیفان X60 اتوماتیک میتوان به این موارد اشاره کرد: رینگهای آلیاژی، سنسور پارک و دوربین عقب، اتولایت، چراغهای مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش بلندگو به همراه نمایشگر و دی وی دی پلیر، دو کیسه هوا، سیستم تهویه با تنظیم دستی، روکش چرمی صندلیها، آینه جانبی با تنظیم برقی و سانروف. لیفان X60 دندهای در مقایسه با نسخه اتوماتیک، فاقد سیستم دی وی دی پلیر و نمایشگر سیستم صوتی به همراه دوربین عقب است.