بررسی هوندا وزل وارداتی معین خودرو
دسته کراساوورهای کامپکت را میتوان پررقابتترین دستهبندی بازار خودرو در تمام دنیا دانست. همین موضوع سبب شده تا مونتاژکنندگان و واردکنندگان ایرانی هم بیشتر تمرکز خود را به این دسته معطوف کنند. هوندا وزل (Honda Vezel) یکی از ژاپنیهای این دسته است که معین خودرو آن را به سامانه یکپارچه آورده تا بهواسطه نام هوندا بتواند سهم مناسبی از این بازار جذاب به دست آورد
معرفی هوندا وزل
هوندا وزل وارداتی به ایران، سومین نسل کراس اوور هوندا وزل است که از سال ۱۹۹۸ در بازارهای جهانی با نام هوندا HR-V حضور دارد. هوندا با معرفی نسخه ۲۰۲۱ وزل توجه همگان را به این کراساوور جلب کرد که البته همه آنها مثبت نبودند! طراحی آیندهنگر نمای جلو، یکی از موضوعاتی بود که زیاد به آن پرداخته شد و ما هم در ادامه مطلب به آن میپردازیم. «معین خودرو» متولی واردات وزل به بازار ایران است و آن را بهعنوان یک کراساوور کوچک، کارآمد و مدرن معرفی میکند. در ادامه مطلب قرار است این خودرو را بررسی کنیم تا ببینیم این ادعا تا چه حد درست است!
مشخصات ظاهری هوندا وزل (Vezel)
طراحی هوندا وزل ممکن است از دید برخی جذاب و از دید برخی عجیب و از دید برخی هم هر دو باشد! اما قبل از پرداختن به جزئیات بیایید نگاهی به ابعاد این محصول ژاپنی داشته باشیم. طول وزل برابر با ۴۳۸ سانتیمتر و عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۱۷۹ سانتیمتر و ۱۵۹ سانتیمتر است. با توجه به این اعداد، میتوان گفت که وزل در دسته کراساوورهای کوچک قرار میگیرد و از لحاظ ابعاد، شباهتهای زیادی به تویوتا CHR دارد.
بررسی طراحی هوندا وزل وارداتی از نمای جلو
همانطور که قبلا گفتیم، طراحی وزل کمی عجیب است. زمانی که هوندا خودروی وزل را معرفی کرد، طرفداران آن شوکه شدند و مهمترین دلیل آن هم طراحی نمای جلوی خودرو بود. جلوپنجره بدون قاب وزل، نوارهایی افقی دارد که میخواهند با بقیه قسمتهای خودرو ادغام شوند، اما چندان موفق نبودهاند! البته، طراحی این قسمت در رنگهای تیره خودرو بهتر از آب درآمده و خوب به نظر میرسد.
موضوع بعدی، شباهت زیاد طراحی کلی نمای جلو و بهخصوص چراغهای وزل با هیوندای توسان است. نوار کرومی معروف و قطور محصولات هوندا، حالا جای خود را به یک نوار کرومی باریک داده است که دو چراغ اصلی را به هم متصل میکند.
طراحی نمای جلوی هوندا وزل مدرن است و تا حدودی تهاجمی به نظر میرسد که با احتمال بسیار بالا موردپسند بازار ایران خواهد بود.
بررسی طراحی هوندا وزل وارداتی از نمای کناری
در نمای جانبی، یک کراساوور کوپه را میبینید که با حجمپردازی مناسب و دقیق، سعی میکند باپرستیژ به نظر برسد که واقعا هم موفق شده است. اگر از نظر شما فونیکس FX یا گک GS3 طراحی خیلی شلوغی دارند، پس احتمالا وزل را دوست داشته باشید. رینگهای ۱۷ اینچی هوندا وزل هم به نوبه خود طراحی جالبی دارند اما به نظر شما، آیا بهاندازه رینگهای ۱۸ اینچی فونیکس FX یا گک GS3 جذاب هستند؟
یک نکته جالب در نمای جانبی هوندا وزل، یکپارچه شدن دستگیره درهای عقب با پنجرههاست که قبلا هم نمونه آن را در کراساووری مانند تویوتا CHR دیده بودیم.
بررسی طراحی هوندا وزل وارداتی از نمای عقب
نمای عقب هوندا وزل هرکسی را بهشدت یاد مازراتی لوانته میاندازد! فرم چراغهای خطر، نوار کرومی که چراغها را به هم متصل میکند و حتی فرم و نحوه جاگیری چراغهای شبرنگ تا حد زیادی شبیه لوانته است. البته تفاوتهایی هم وجود دارد؛ مثلا گرافیک چراغها مدرنتر و جذابتر از لوانته است و چراغها بههمپیوسته طراحی شدهاند تا از ترندهای روز جا نمانند.
نمای عقب هوندا وزل دوستداشتنیتر از نمای جلوی آن است و یکی از دلایل آن هم مشخص بودن حجمپردازیهای روی گلگیرها در این نماست.
مشخصات فنی وزل ۲۰۲۱
هوندا وزل یک کراساوور اقتصادی است و قسمت مشخصات فنی جایی است که بهخوبی میتوانید این موضوع را ببینید. هوندا وزل زیر کاپوت خود یک موتور ۴ سیلندر۱.۵لیتری تنفس طبیعی دارد که حدود ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.همانطور که از یک کراساوور اقتصادی انتظار میرود، وزل هم به گیربکسCVT مجهز شده که نیرو را به چرخهای جلو میفرستد
با اینکه مشخصات فنی هوندا وزل در سطح متوسطی است، اما در سیستم قوای محرکه فناوریهای جالبی دارد. مثلا فناوری I-VTEC هوندا وزل زمانبندی و عملکرد سوپاپ ها را بهتر میکند در کنار آن سیستم کمکی پیشرفته Eco-Drive را داریم که نقطه ایدهآلی بین قدرت و کارایی ارائه میدهد. گیربکس CVT وزل هم کاملا با پیشرانه هماهنگ است و چه در هنگام شروع حرکت و چه در هنگام شتابگیری، بهترین استفاده را از گشتاور ارائه میدهد. با این همه، از وزل انتظار چالاکی چشمگیری نداشته باشید. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این کراساوور حدود ۱۱.۵ ثانیه است که عددی متداول و کاملا متوسط در این دستهبندی محسوب میشود.
فکر میکنید سواری هوندا وزل چطور است؟
سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمهمستقل تورشنبیم است. با اینکه سیستم تعلیق پیشرفتهای در این کراساوور کوچک دیده نمیشود، اما در اکثر مواقع سواری واقعا نرم است؛ حتی نرمتر از برخی از کراساوورهای چینی با سیستم تعلیق مولتیلینک! هوندا وزل بیشتر از اینکه این نرمی را مدیون سیستم تعلیق خود باشد، مدیون صندلیهای جادویی (Magic Seats) خود است که به نرمی و راحتی معروف هستند. مصرف سوخت خودرو هم خوب است و براساس اعلام هوندا، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۳ لیتر مصرف میکند. البته این عدد، میزان مصرف بهینه در جاده است و مصرف سوخت در جادههای شهری بهطور محسوسی بیشتر است.
در مجموع، هوندا وزل چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ کیفیت سواری، کاملا راضیکننده است؛ هرچند که نمیتواند شما را به «ایول» گفتن وادار کند!