BMW iX1 یک خودروی برقی با اندازه فریبنده و شیک است؛ مشمول مالیات خودروهای لوکس نمیشود و در حال حاضر، ارزانترین خودروی الکتریکی است که بامو در استرالیا میفروشد.
در سال ۲۰۲۲، تولید بامو i3 به پایان رسید و BMW هرگز جایگزین مستقیمی برای این خودرو معرفی نکرد. با وجود این، طولی نکشید که بامو، در دسته کراس اوور، خانواده IX و در دسته سدانها، سری I را معرفی کرد تا بتواند رقابت با سری E-tron آئودی و EQ مرسدس بنز را ادامه دهد. بامو IX1 کوچکترین عضو از خانواده کراساوورهای برقی BMW است که بهزودی توسط پرشیا خودرو به بازار کشور عرضه میشود. با وجود اینکه IX1 هنوز نتوانسته موفقیتهای چشمگیری را در بازار جهانی به دست آورد، اما حضور آن برای طرفدارن BMW و محصولات پریمیوم آلمانی، خبر خوبی خواهد بود. بیایید با بررسی BMW IX1 ببینیم که این کراساوور باواریایی چه چیزهایی برای عرضه دارد.
IX1 کوچکترین کراساوور برقی بامو است و ابعادی مشابه با نسخه بنزینی خود یعنی BMW X1 دارد. طول این کراساوور ۴.۵ متر و فاصله محوری آن حدود ۲۶۹ سانتیمتر است که باعث میشود IX1 در دسته کراساوورهای کامپکت قرار بگیرد. با وجود این، وزن IX1 نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم بیشتر از X1 است که دلیل آن را میتوان در باتریهای بزرگ IX1 جستجو کرد.
لیست دقیق مشخصات ظاهری BMW IX1 را در جدول زیر میبینید:
مشخصات ظاهری | |
طول | ۴,۵۰۰ میلی متر |
عرض | ۱,۸۴۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱,۶۴۲ میلی متر |
فاصله محوری | ۲,۶۹۲ میلی متر |
وزن | ۲,۰۸۵ کیلوگرم |
بامو IX1 با طراحی جسورانه و مدرن خود، نگاهها را به خود جلب میکند، دقیقا همانطور که از یک BMW انتظار میرود! خطوط روان و اسپرت بدنه، حس پویایی و انرژی را بهخوبی منتقل میکنند و در اولین نگاه، جلوپنجره دوگانه الکتریکی، بهعنوان یکی المانهای نمادین طراحی BMW، کاملا شما را مجذوب خود میکند. البته این جلوپنجره در iX1 با ظاهری جدید و جذاب و بهصورت هوشمندانهای با طراحی چراغهای جلوی LED یکپارچه شده است. بامو میخواهد با اضافه کردن خطوط آبیرنگ به دور جلوپنجره و بخشهایی از سپر خودرو و ورودیهای هوا، برقی بودن IX1 را نشان دهد؛ اما نه یک خودروی برقی بیروح! خطوط و حجمپردازیهای روی کاپوت، چراغهای خشن با خطوط گرافیکی تیز و لیپ سپر جلو بهخوبی یک بامو اصیل و اسپرت را نشان میدهند.
در نمای جانبی، BMW iX1 با استفاده از خطوط پویا و پروفیل عضلانی، همان ظاهر عضلانی و هجومی را ادامه میدهد. فرم جعبهایشکل بامو IX1 در نمای جانبی شبیه به BMW XM است و به نظر میرسد که بامو قصد دارد این سبک از طراحی را در کراساوورهای غیرکوپه خود ادامه دهد. نسخه وارداتی IX1 رینگهایی ۱۸ اینچی دارد که بسیار زیباست. فاق لاستیک هم خیلی زیاد نیست که به زیبایی بیشتر خودرو کمک میکند؛ اما احتمالا برای جادههای ایران چندان مناسب نیست.
طراحی نمای عقب BMW iX1 هم بهاندازه بقیه قسمتهای خودرو جذاب و مدرن است و اینجا هم آثاری از شباهت این خودرو به XM دیده میشود. چراغهای عقب LED با طراحی سهبعدی و باریک، هویتی اسپرت به خودرو میدهند و دیفیوزر عقب و اسپویلر بالای درب صندوق، علاوهبر بهبود ویژگیهای آیرودینامیک، به ظاهر اسپرت و دینامیک خودرو میافزایند.
بامو ix1 در تیپهای مختلف تک دیفرانسیل و دودیفرانسیل با توانهای خروجی متفاوت تولید میشود. نسخههای فولآپشن IX1 بیش از ۳۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهند، با وجود این، نمونهای که پرشیا خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته با نام دقیق IX1 eDrive20 شناخته میشود. بامو IX1 eDrive20 به یک موتور الکتریکی در محور جلو مجهز شده که باتریهای ۶۸کیلوواتی انرژی موردنیازش را تأمین میکنند.
قبل از بررسی جزئیات بیشتر، اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات فنی بیندازیم:
مشخصات فنی بامو ix1 | |
پیشرانه | الکتریکی |
گیربکس | تکسرعته برقی |
قدرت | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۷ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت |
ظرفیت باتری | ۶۶.۵ کیلووات ساعت |
مدت زمان شارژ | ۸ ساعت |
حداکثر پیمایش | ۴۴۰ کیلومتر |
قوای محرکه بامو حدود ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، این اعداد شاید در مقایسه با کراساوورهای چینی بازار خیلی فوقالعاده به نظر نرسد؛ اما دو نکته مهم وجود دارد: یک، این خودرو برقی است و تمام گشتاور را از همان لحظه اول شتابگیری در اختیارتان قرار میدهد و دو، این خودرو یک BMW است! بنابراین کافیست که فقط ۸.۶ ثانیه پای خود را روی پدال گاز نگه دارید تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کلاستر این کراساوور ۲ تُنی ببینید!
سواری هم همان چیزی است که از یک BMW انتظار دارید؛ پدال گاز و فرمان کاملا واکنشپذیر هستند و کاملا حس یک کراساوور اسپرت را به شما ارائه میدهند. زمانی که از کلمه «اسپرت» برای یک خودرو استفاده میشود، کمی از سواری نرم فاصله خواهیم گرفت اما وقتی IX1 روی مد رانندگی relax باشد همه تنظیمات، از سیستم تعلیق تا صدای مجازی موتور سعی میکنند لذت سواری را برای شما به حداکثر برسانند.
حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد تا در یک ایستگاه شارژ سریع، شارژ باتریهای ۶۶.۵ کیلوواتی BMW IX1 از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسد. اگر بخواهید باتریها را با استفاده از شارژرهای خانگی شارژ کنید، به حدود ۸ ساعت زمان نیاز خواهید داشت که عدد متداولی برای باتریهایی با این ظرفیت است. طبق کاتالوگها، با ظرفیت کامل باتریها میتوانید حدود ۴۴۰ کیلومتر پیمایش را تجربه کنید که البته در شرایط واقعی این عدد ممکن است به کمتر از ۴۰۰ کیلومتر برسد.