در هوای سرد معمولاً چگالی بالاتر است و بنابراین توانایی موتور برای گرفتن اکسیژن افزایش پیدا کرده و سوخت بیشتری نیز خواهد سوخت. پس به عبارتی ماشین عملکرد فنی خوبی در هوای سرد دارد.
با این حال دمای پایین و هوای سرد باعث افزایش غلظت مایعات خودرو میشود و همین مسئله ممکن است بر روانسازی مایعات بین اجزای مختلف خودرو تاثیر بگذارد.
همچنین با استارت زدن در هوای سرد و مرطوب زمان زیادی لازم است که روغن و مایعات دیگر به دمای مناسب برای عملکرد خود برسند. این شرایط در فصل زمستان و برای طی مسافتهای کوتاه ممکن است مسئلهساز باشد.
در بحث تاثیر رطوبت بر اجزای مختلف خودرو باید به موتور توجه ویژه داشت چرا که در هوای مرطوب چگالی اکسیژن کم بوده و بنابراین اکسیژن کمتری در دسترس ماشین قرار میگیرد و همین مسئله باعث کاهش قدرت تولیدی موتور خواهد شد.
با توجه به مطالب بالا میتوان گفت که رطوبت موجب استهلاک اجزای مختلف خودرو از جمله موتور شده و همین استهلاک بر عملکرد آن تاثیر منفی دارد.
در آب و هوای مرطوب لازم است که به قطعات و عملکرد ماشین توجه بسیاری داشته باشید و با کم کردن فاصله میان دورههای چک روغن موتور و مایعاتی مثل روغن ترمز و روغن فرمان و نیز کولانت از سلامت این مواد اطمینان حاصل نمایید.
در صورت کمبود روغن در هر کدام از قطعات لازم است هر چه زودتر در جهت رفع این مشکل اقدام نمایید چرا که عدم توجه به تعویض روغن موتور ممکن است باعث آسیب دیدن موتور بشود.
در شرایط مرطوب لازم است که اتصلات زیر کاپوت را به طور مرتب چک کنید. نقش چنین اتصالاتی مانند رگهای بدن است و هر گونه اختلال در عملکرد آنها ممکن است سبب آسیب جدی بشود.
رطوبت بالا حتی ممکن است باعث خرابی باتری بشود و به همین دلیل چک کردن عملکرد باتری توسط یک مکانیک متخصص در چنین شرایطی ضروری است.
به علاوه اگر رطوبت بالا باشد ممکن است بر لاستیکها نیز تاثیرگذار باشد و به همین دلیل باید مرتب بررسی شوند.
تاثیرات رطوبت بر انواع خودرو توربو شارژ و سوپرشارژ بیش از انواع معمولی است و حتی موتورهای این چنینی نیز در شرایط مرطوب ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند. در این موتورها به واسطه نصب توربو شارژ و اینتر کولر بزرگ، سیستم مکش هوای بهتر و تعویض فیلتر هوا عملکرد در شرایط مرطوب بهینه خواهد بود. هرچند استفاده از بنزین با اکتان بالا نیز ممکن است در چنین شرایطی کمککننده باشد.