کمپرسور در یک سیکل تبرید، موظف است که فشار مناسب برای به حرکت درآوردن سیال مبرد در طول مدار تبرید را فراهم کند. کمپرسور کولر خودرو معمولا در قسمت جلوی موتور قرار میگیرد. نیروی لازم برای بهحرکت درآوردن کمپرسور بهکمک یک تسمه از موتور به آن منتقل میشود.
وقتی کولر ماشین را روشن میکنید، کلاچ مغناطیسی کمپرسور درگیر میشود. معمولا سیگنال الکتریکی از ماژول کنترل قدرت به کلاچ مغناطیسی منتقل میشود. پس از دریافت این سیگنال، کلاچ دستور روشن شدن کمپرسور را صادر میکند. بهاین ترتیب کمپرسور در مدار قرار میگیرد. مزیت کلاچ کمپرسور آن است که کمک میکند کمپرسور تنها در مواقع لزوم روشن باشد. بهاین ترتیب استهلاک کمپرسور و مصرف سوخت در زمان روشن بودن کولر کاهش مییابد.
هر چه دور کولر ماشین را بالاتر ببرید یا دمای هوای آن را کاهش دهید، کمپرسور باید با توان بیشتری بهکار خود ادامه دهد تا هوای خنک با حجم بیشتری را برای فضای خودرو فراهم کند.
آیا خرابی کمپرسور کولر با نشانه خاصی همراه است؟ پاسخ بهاین سوال کمک میکند تا خیلی سریعتر پی به مشکل سیستم تهویه مطبوع ماشین خود ببرید. رویهمرفته چند نشانه مهم را میتوان بهعنوان علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین ذکر کرد که عبارتاند از:
در این بین آشنایی با علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که در این صورت بسیاری از قطعات متحرک کمپرسور خیلی زود مستهلک میشوند. اصلیترین نشانه کاهش سطح روغن، استشمام بوی سوختگی و مشاهده خروج دود از دریچههای کولر ماشین بعد از روشن کردن سیستم تهویه است. قبل از این اتفاق هم معمولا بهدلیل عدم روانکاری مناسب، قطعات متحرک کمپرسور شروع به ایجاد سر و صدای غیرعادی میکنند.
قبل از اینکه بهبررس نحوه تست کولر خودرو بپردازیم، لازم است نیم نگاهی به علت خرابی کمپرسور آن بیندازیم. تجربه نشان میدهد که علت خرابی کمپرسور کولر خودرو معمولا یکی از موارد زیر است:
نشتی گاز کولر خودرو
کاهش گاز کولر و روغن کمپرسور دو عامل اصلی هستند که روی عملکرد کمپرسور تاثیر منفی میگذارند. کمبود روغن باعث میشود روانکاری قطعات متحرک کمپرسور بهدرست صورت نگیرد. در نتیجه اصطکاک زیادی بین آنها منجر به آسیب دیدن کمپرسور میشود.
در صورتی که کلاچ کمپرسور کولر بهدرستی کار نکند، کمپرسور روشن نمیشود یا بهطور منظم کار نمیکند. از سویی دیگر این احتمال وجود دارد که ذرات آلاینده بهشکلی وارد مدار کولر خودرو شود. این ذرات آلوده ممکن است باعث آسیب رسیدن به قطعات مختلف کولر و مختل کردن عملکرد آنها از جمله کمپرسور شوند. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق، تعویض بهموقع فیلتر هوای کولر و همچنین بررسی دورهای عدم نشتی مدار کولر است.
گاهی اوقات کار نکردن کمپرسور بهدلیل خرابی فیوز یا رله اختصاصی آن است. در این حالت راهی بهجز تعویض قطعات خراب ندارید. سوئیچ فشار هم در خط پرفشار کمپرسور قرار میگیرد. وظیفه این قطعه اندازهگیری میزان فشار گاز کولر در خروج از کمپرسور است. اگر این سوئیچ خراب شود، کمپرسور در تنظیم فشار مناسب گاز کولر دچار میشود. ضمن اینکه بعضا از کار میافتد.
نوبت به بررسی نحوه تست کمپرسور کولر خودرو میرسد. این کار به شما کمک میکند تا عیب یابی کمپرسور کولر خودرو را بهدرستی انجام دهید. پیش از هر چیز، توصیه میکنیم که خودرو را روشن کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه کار کند. سپس خودرو را خاموش کنید.
قدم اول بررسی چشمی کمپرسور است. مطمئن شوید که آسیب فیزیکی به بدنه کمپرسور وارد نشده باشد. سپس پیچها و اتصالات آن را بررسی کنید. در ادامه میتوانید هر یک از تستهای زیر را برای عیب یابی کمپرسور کولر خودرو انجام دهید.
برای تست کلاچ کمپرسور خودرو نیاز به یک مولتی متر دارید. ابتدا کمپرسور را بیابید و اتصال آن به منبع تغذیه را قطع کنید. در ادامه مولتی متر را روی حالت اندازهگیری ولتاژ مستقیم (DC) تنظیم کنید. سپس یکی از پراپهای آن را به ترمینال کلاچ کمپرسور و پراب دیگر را به قطب منفی باتری ماشین متصل کنید.
در حالت ایدهآل باید عدد ۱۲ ولت را روی نمایشگر مولتی متر مشاهده کنید. البته ممکن است برای برخی از خودروهای این عدد بین ۱۰ تا ۱۶ ولت متغیر باشد. رویهمرفته اگر مقدار ولتاژ کمتر از ۱۰ ولت بود، نشاندهنده وجود مشکل است. در این حالت ابتدا باید سیم کشی کلاچ کمپرسور را بررسی کنید.
در ادامه تست کمپرسور کولر خودرو، نوبت به سوئیچ فشار میرسد. شما باید بهکمک مولتی متر، مقاومت پایانههای سوئیچ فشار را اندازهگیری کنید. مولتی متر را روی حالت اهم سنج تنظیم کنید. سپس پراپهای آن را به پایانههای ۵ و ۷ یا ۶ و ۸ سوئیچ فشار متصل کنید. مقدار مقاومت در حالت سلامت سوئیچ برابر ۰ است. در غیر این صورت سوئیچ مشکل دارد.
سومین تست کمپرسور کولر خودرو کمی تخصصی است و نیاز به ابزار فشارسنج اختصاصی دارد. اگر کمپرسور بهدرستی کار کند، باید گاز مبرد در خروجی آن در محدوده فشار معینی قرار داشته باشد. بههمین دلیل با اندازهگیری فشار گاز مبرد عبوری در خط فشار کمپرسور هم میتوانید سلامت این قطعه را ارزیابی کنید.
در این مطلب به بررسی نحوه تست کمپرسور کولر خودرو و عیب یابی آن پرداختیم. بهطور کلی پیشنهاد میکنیم هر ۱۰ هزار کیلومتر یکبار با مراجعه به تعمیرگاره، وضعیت سلامت سیستم تهویه مطبوع ماشین خود را چک کنید. انجام این کار قبل از آغاز فصل گرما هم در جلوگیری از بروز مشکل بهشما کمک میکند. استفاده درست از کولر خودرو هم در جلوگیری از خرابی آن نقش بسزایی دارد. سعی کنید از وارد کردن بار بیش از حد به سیستم تهویه ماشین خود برای طولانی مدت بپرهیزید.