اگر زمانیکه پارک کردهاید و هنوز موتور روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن میشنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این صدای ماشین به سادگی با اضافه کردن مایع هیدرولیک رفع میشود. بااینحال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد. درصورتیکه نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید.
اگر پس از روشن کردن خودرو صدایی جیغ مانند میشنوید که پس از گرم شدن خودرو از بین میرود، مشکل از تسمه دینام است. اگر این تسمه را تعویض کردید و صدای ماشین قطع نشد، ممکن است تنسیونر (تنظیمکننده کشیدگی تسمه) آن فرسوده شده باشد. برای اینکه مطمئن شوید، درهنگامیکه موتور دارد کار میکند، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد. اگر صدای ماشین قطع شد، تسمه دینام فرسوده است. موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر.
اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک میشنوید، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است. ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد. اگر فرمان را به سمت راست میچرخانید این صدا را میشنوید، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس. شاید هم این نوع صدای ماشین به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است. این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید بهراحتی خودرو را کنترل کنید.
اگر درهنگام عبور از سرعتگیرها یا دستاندازهای جاده صدایی شبیه بنگ، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک میشنوید، مشکل به میل موجگیر یا بوشهای دو سر آن برمیگردد. اگر صدای ماشین اینطور باشد معمولا باید هنگام رانندگی احساس کنید سیستم تعلیق خودرو سست است و خودرو تعادل ندارد. توصیه میکنیم هنگام تعویض، میل موجگیر و بوشها را همزمان عوض کنید.
گاهی ممکن است این صدای ماشین بهدلیل فرسودگی کمکفنر و اجزا، بوش طبق (control arm bushing) یا قطعات استرات بار باشد.
این صدای ماشین معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده میشود. ممکن است چندثانیه پس از خاموش کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید. این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز (بوستر) است. برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود. ممکن است بوت یا مهروموم تقویتکننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند.
اگر این صدای ماشین را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی/ سرمایشی خودرو میشنوید، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد. گاهی این صدا فقط زمانی شنیده میشود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید.
اگر خودرو روشن است و از داخل خودرو صدایی سوت مانند میشنوید، ممکن است مشکل از نوارهای آببندی (عایق) خودرو باشد. اما اگر صدای سوت از زیر کاپوت میآید، ممکن است مشکل جدیتری داشته باشد:
ممکن است شیلنگهای سیستم خنککننده موتور خودرو که معمولا کمدوام هستند، ایراد پیدا کرده باشند. گردش مداوم هوا و مایع خنککننده در موتور خودرو باعث میشود در این شیلنگها ترکهایی ایجاد شود یا مهروموم لایه خلاء آنها بشکند. خروج هوا از این سوراخها صدایی سوت مانند ایجاد میکند.
اگر پس از خاموش شدن خودرو بازهم صدای سوت میشنوید، باید درپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید. احتمال دارد مهروموم واشر لاستیکی آن شکسته باشد که هوا از آن بیرون میزند و صدایی سوت مانند ایجاد میکند.
اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک میشنوید، ممکن است صدا از پیستونها باشد. برای اینکه پیستونها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستونها بلند میشود. بنابراین با دیپاستیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.
اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل میشنوید، ممکن است لاستیکها کمباد باشند یا اینکه ساییده شده باشند. اگر مشکل از چرخها نبود، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخها بهخوبی بالانس نشده باشند.
اگر هنگام ترمز کردن صدای غیرعادی میشنوید، بلافاصله باید اتومبیلتان را به تعمیرگاه ببرید. این مشکل از همه جدیتر است، زیرا ممکن است صدای ماشین بهدلیل مشکلی در سیستم ترمز یا لنتهای آن به وجود آمده باشد و این بسیار خطرناک است.
اگر صدای کلیک شنیدید و بهدنبال آن خودرو روشن نمیشود، باتری خودرو خوابیده است. ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک، فرقی نمیکند. اگر بعد از آن خودرو روشن نشود، مشکل آن بهوضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید.
اگزوز خودرو وظیفه خارج کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد. اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد، زنگ زده و نشتی پیدا میکند. اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است.
اگر از پایین خودرو صدای ضربه زدن یا تقتق بشنوید، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. در این حالت به اصطلاح میگویند خودرو یاتاقان زده است.
اگر صدای ماشین از بخش مرکزی خودرو بهگوش برسد و شبیه صدای سیلی زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.
در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تقتق یا سیلی زدن بیتوجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن خودرو به تعمیرگاه، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید.
اینها فقط تعدادی از مهمترین انواع صدای ماشین بودند که به ما در شناسایی مشکل و رفع آن کمک میکنند. برای اینکه اتومبیلتان بهدلیل بیتوجهی مشکلات جدیتری پیدا نکند، با شنیدن صداهای غیرعادی در خودرو، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.