برخلاف خودروهای دارای موتور احتراق داخلی (درونسوز) که از سوختن مخلوط هوا و سوخت، انرژی جنبشی به پیستون منتقل و در ادامه با کمک میل لنگ، حرکت خطی به حرکت دورانی تبدیل میشود، در خودروهای الکتریکی این موتور الکتریکی است که حرکت را تولید میکند.
موتور الکتریکی را در بسیاری از دستگاهها دیدهایم و موتور الکتریکی استفاده شده در خودروهای برقی هم سازوکار مشابهی دارد و از مبانی الکترومغناطیس برای تولید حرکت چرخشی استفاده میکند.
دو قطب همنام در آهنربا یکدیگر را دفع میکنند و بنابراین اگر یک آهنربای ثابت و یکی حول یک محور داشته باشیم و به هم نزدیک کنیم، این دافعه باعث چرخش آهنربا میشود اما زمانی که دوباره قطبهای همنام مقابل هم قرار بگیرند، حرکت متوقف میشود. برای غلبه بر این مشکل از آهنربای الکتریکی استفاده میشود که با جریان متناوب الکتریسیته کار میکند و بدین ترتیب جهت قطبهای آن پیوسته با بسامد زیادی تغییر میکند.
اما باتریها از هر نوعی جریان مستقیم تولید میکنند و این جریان باید به جریان متناوب تبدیل شود، بنابراین از دستگاهی به نام اینورتر استفاده میشود. در نهایت این سازوکار باعث میشود که بتوان مستقیما حرکت دورانی تولید کرد. علاوه بر این در خودروهای الکتریکی با تغییر بسامد و دامنهی جریان متناوب میتوان سرعت را کنترل کرد.
در مجموع میتوان گفت که خودروهای الکتریکی مزایای زیادی نسبت به موتورهای درونسوز دارند و با پیشرفتهای هر روزه در این زمینه، با آلایندگی کمتر، صدای کمتر و هزینههای تعمیرونگهداری کمتر آیندهی صنعت حملونقل را در اختیار میگیرند. این ویدیو از Tech vision به بررسی اساس کار خودروی الکتریکی میپردازد.