تلفن تماس: 09133608011
واتساپ: 09137429114
ساعات تماس از 9:00 صبح الی 20:00 شب
    لوازم یدکی خودرو های چینی اصفهانView My Stats
    جستجو

    دلایل باد گرم کولر ماشین

    دلایل باد گرم کولر ماشین

    یکی از تجهیزات رفاهی مهم خودروها که در فصل تابستان بسیار کاربرد دارد سیستم تهویه یا همان کولر است. اگر یک روز گرم تابستانی داخل خودرو بنشینید و سیستم تهویه را روشن کنید اما با بادم گرم مواجه شوید قطعاً اتفاق خوشایندی نخواهد بود. رانندگی در این شرایط خصوصاً در شهرهای گرمسیری امکان‌پذیر نخواهد بود و بنابراین باید هرچه سریع‌تر به دنبال رفع مشکل باشید. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه به دلایل گرم بودن باد کولر خودرو بپردازیم تا شاید بتوانید زودتر مشکل را پیدا کرده و برطرف کنید.

    نشتی یا خرابی گاز کولر

    شایع‌ترین دلیل گرم بودن باد کولر نشتی گاز مبرد کولر است. این گاز در تمام سیکل تبرید بین اجزای مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اوپراتور در چرخش است و در حدفاصل خروجی کندانسور تا ورودی اواپراتور، به مایع تبدیل می‌شود. وجود نشتی در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر باعث کاهش سطح گاز می‌شود و هرچه میزان گاز مبرد کمتر شود، عملکرد کولر نیز ضعیف‌تر خواهد شد و درنتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود. برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز کولر شناسایی شود. سپس باید اقدام به شارژ گاز کولر شارژ کرد تا سیستم تهویه به ظرفیت ایده‌آل خنک‌سازی خود برسد. گاهی اوقات نیز گاز کولر به دلیل کیفیت پایین پس از یک یا چند سال خاصیت خود را از دست می‌دهد. در این صورت نیز باید اقدام به تعویض گاز کولر کرد.

    مشکل کمپرسور کولر

    کمپرسور کولر وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد را بر عهده دارد و اگر کمپرسور وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهد، توان خنک‌سازی کولر به‌شدت افت پیدا می‌کند. در این حالت غیر از گرم بودن باد کولر، ممکن است سیستم تهویه اصلاً روشن نشود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کمپرسور کولر رخ دهد شل شدن یا خرابی تسمه است که باید آن را تعویض کرد. همچنین اگر به مدتی طولانی از کولر خودرو استفاده نشود ممکن است در کمپرسور ایجاد مشکل کند؛ بنابراین، در تمام طول سال و حتی فصل زمستان، هرماه یک‌بار کولر خودرو را روشن کنید و بگذارید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کار کند.

    مشکل کندانسور

    گاز کولر با فشار و دمای بالا از کمپرسور خارج و به کندانسور منتقل می‌شود. این قطعه وظیفه خنک کردن گاز مبرد را بر عهده دارد و در اصل کندانسور یک مبدل حرارتی محسوب می‌شود. این قطعه در نزدیکی رادیاتور خودرو قرار دارد و گاز از طریق خطوط لوله کندانسور در تماس غیرمستقیم با هوای آزاد قرار می‌گیرد و خنک می‌شود. با توجه به اینکه کندانسور در معرض هوای آزاد قرار دارد، به‌مرورزمان گردوغبار زیادی روی آن می‌نشیند. این موضوع باعث کاهش تبادل حرارت بین گاز مبرد و هوای آزاد می‌شود. در این صورت، گاز خروجی از کندانسور دمایی بالاتر از دمای ایده‌آل خواهد داشت؛ بنابراین، اگر متوجه وجود آلودگی و یا انسداد در کندانسور شدید حتماً با استفاده از فشار هوا به‌طور کامل آن را برطرف کنید.

    خرابی فن کندانسور

    کندانسور به یک فن مجهز است که هوا را با سرعت و فشار زیاد به سمت لوله‌های حاوی گاز کولر انتقال می‌دهد. آسیب دیدن پره‌های این فن باعث کاهش ظرفیت خنک‌کنندگی کندانسور می‌شود که به گرم شدن باد کولر خواهد انجامید. با بررسی دقیق پره‌های فن کندانسور کولر خودرو، نسبت به سلامت فیزیکی آن‌ها اطمینان حاصل کنید و اگر هرگونه تغییر حالت و یا شستگی در آن‌ها مشاهده کردید پروانه را تعویض کنید.

    مشکلات برقی سیستم کولر

    در سیستم تهویه ماشین تعداد زیادی اتصالات الکتریکی مانند رله و فیوز وجود دارد که بروز مشکل در هر یک از این قطعات الکتریکی باعث افت عملکرد کولر می‌شود و درنتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود. برای رفع این مشکلات باید به تعمیرکار متخصص در زمینه برق مراجعه کنید تا ایراد اصلی را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کند.

    مشکل اوپراتور کولر

    اوپراتور هم مثل کندانسور یک مبدل حرارتی است اما این قطعه به‌صورت مستقیم با هوای درون کابین خودرو در تماس است. گاز مبرد پس از عبور از شیر انبساط با دما و فشار پایین وارد اواپراتور می‌شود و از طریق لوله‌های اواپراتور با هوای گرم درون اتاق تماس پیدا می‌کند تا گرمای هوا را جذب کرده و باعث خنک شدن آن شود. سپس هوای خنک‌شده توسط فن به داخل کابین خودرو پرتاب می‌شود. مثل کندانسور، احتمال کثیف شدن اوپراتور هم وجود دارد و تجمع گردوغبار روی سطح آن باعث کاهش تبادل حرارت بین هوای درون اتاق خودرو و گاز مبرد می‌شود. در این صورت، شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود و باید نسبت به تمیز کردن اوپراتور اقدام کنید.

    خرابی سنسور فشار گاز کولر

    فشار گاز کولر هم یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در عملکرد بهینه سیستم تهویه تأثیر دارد. اگر فشار گاز از میزان معمول و ایده‌آل کمتر شود، توان خنک‌سازی سیستم تهویه کاهش خواهد یافت و درنتیجه باد کولر گرم خواهد شد. برای حفظ فشار گاز کولر در حالت درست، سنسوری در سیستم تهویه خودرو تعبیه شده است که مقدار دقیق فشار گاز کولر را در بخش‌های مختلف اندازه‌گیری می‌کند. در صورت خرابی این سنسور، اندازه‌گیری فشار مختل خواهد شد و درنتیجه احتمال کاهش فشار گاز کولر وجود دارد. در این حالت باید سنسور را تعویض کنید.

     

    نظر خود را وارد نمایید.