در مورد زمان تعویض تایر و لاستیک خودرو گفته میشود که نهایتا بعد از طی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر، این قطعه حساس و مهم خودرو حتما باید تعویض شود. حتی اگر آج تایر نیز تقریبا سالم بود، باید آن را با نمونه نو جایگزین کرد تا خطر ترکیدگی در سرعتهای بالا به حداقل برسد و حوادث ناگوار برای سرنشینان اتومبیل پیش نیاید. از لحاظ زمانی نیز توصیه میشود نهایتا بعد از حدود سه سال حتما لاستیک ماشین عوض شود.
زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو نظیر لنت و تسمهها معمولا بستگی به نحوه کاربرد خودرو دارد. اما با این حال اگر بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از لنتهای جلو کار کشیدهاید، بهتر است آنها را تعویض کنید. اگر لنتهای عقب نیز از نوع دیسکی باشند، در بیش از ۲۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد. اما اگر ترمز خودروی شما در تایرهای عقب از نوع کاسهای باشد، معمولا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر میتوان بدون مشکل از این گونه لنتها استفاده کرد.
در مورد تسمه دینام و تسمه تایم هم باید گفت که اگر این قطعات از حداقل کیفیت لازم برخوردار باشند، باید دست کم ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر بهراحتی انجام وظیفه کنند. اما دیده شده که برخی قطعات کمکیفیت موجود در بازار در کارکردهای پایینتر از این مقدار دچار آسیب شدهاند؛ بنابراین در خرید تسمهها به ویژه تسمه تایم حتما از انواع اصلی و باکیفیت استفاده کنید تا با پاره شدن این قطعه و رسیدن آسیب جدی به سوپاپها و یا موتور مواجه نشوید.
دیسک و صفحه در خودروهای دندهای نقش بسیار حیاتی ایفا میکند و در صورت خرابی باعث میشود اتومبیل از حرکت باز ایستد. در مواردی هم که این قطعه بیش از حد مستهلک شده باشد، از میزان شتاب و کارایی اتومبیل کاسته خواهد شد.
معمولا دیسک و صفحهها حداقل ۶۰ هزار کیلومتر بدون مشکل به کار خود ادامه خواهند داد؛ البته اگر دیسک و صفحه اتومبیل کیفیتی متعادل داشته باشد، این رقم به بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر و یا حتی بالاتر هم افزایش پیدا میکند. بنابراین توصیه میشود که در ارقام بالاتر از صد هزار کیلومتر حتما به فکر تعویض دیسک و صفحه باشید تا این قطعه به یکباره خراب نشود و دردسرهای بعدی برای شما به وجود نیاورد.
مواردی مثل لرزش پدال کلاچ، شنیده شدن صداهای ناهنجار از گیربکس هنگام کلاچ گیری، سفت شدن پدال کلاچ ، کاهش کشش خودرو… از جمله علائم خرابی دیسک و صفحه به شمار میروند.
لازم به ذکر است که روغن گیربکس نیز معمولا باید همزمان با دیسک و صفحه عوض شود تا عمر مفید جعبهدنده افزایش پیدا کند و کارایی آن ارتقا یابد. در مورد روغن گیربکسهای اتوماتیک نیز توصیه شده که هر ۶۰ هزار کیلومتر پارس سال با به صورت به صورت کامل با روغن تمیز و نو تعویض شود.
به طور میانگین روغن موتور باید بعد از حدود شش هزار کیلومتر یا نهایتا پنج ماه پس از ریختن آن درون موتور، عوض شود. در هر سرویس روغن موتور لازم است که فیلتر روغن، فیلتر کابین و فیلتر هوا نیز همزمان با قطعات نو جایگزین شوند. بهویژه فیلتر هوا و فیلتر روغن حتما در هر سرویس موتور خودرو باید عوض شوند تا پیشرانه کارایی مطلوب خود را حفظ کند. ضمنا فیلتر بنزین بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر عوض شود تا کیفیت سوخترسانی به موتور دچار افت نگردد.
کیفیت سیستم جرقهزنی در عملکرد مناسب و کملرزش موتور بسیار تاثیرگذار است. بنابراین باید شمع و وایرها را که جزو قطعات مصرفی به حساب میآیند، در حدود ۲۰ هزار کیلومتر عوض کرد تا موتور به نحو مطلوب کارکرد خود را ادامه دهد. کاهش شتاب، ناک زدن، لرزش موتور و غیره از جمله علائم خرابی شمع وایر هستند
جلوبندی و سیستم تعلیق نقش اساسی در حفظ تعادل و هندلینگ خودرو ایفا میکند. همچنین کیفیت سواری مناسب اتومبیل نیز از مزایای وجود یک سیستم تعلیق و جلوبندی سالم است. اگر قطعات جلوبندی خراب باشد ضمن شنیده شدن صداهای ناهنجار از اتومبیل، احتمال برهم خوردن تعادل خودرو و درنتیجه بروز حادثه ناگوار بسیار بالا خواهد بود.
توصیه میشود پس از هر ۸۰ هزار کیلومتر مسافت، جلوبندی خودرو را به طور کامل تعویض کنید. همچنین اگر هرگونه صدای ناهنجار از سمت سیستم تعلیق به گوش شما رسید، در سریعترین زمان به تعمیرگاه مراجعه کرده و عیب سیستم تعلیق را رفع کنید تا خدای نکرده هیچگونه حادثهای برای شما به وجود نیاید.
در مورد زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو نظیر روغن ترمز و روغن هیدرولیک باید به اطلاع برسانیم که روغن ترمز معمولا میتواند تا دو سال بدون مشکل در خودرو انجام وظیفه کند اما بعد از آن بهتر است که حتما تعویض شود. در مورد روغن هیدرولیک فرمان نیز گرچه توصیه شده که به صورت سالانه عوض شود اما معمولا این روغن حتی میتواند تا ۴-۵ سال نیز بدون مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو وظیفه خود را انجام دهد.
در مورد گاز کولر گرچه گفته شده بین ۲ تا ۵ سال میتواند بدون افت کیفیت سرمایش کابین را تأمین کند، اما بهتر است تا زمانی که از کارکرد سیستم سرمایشی اتومبیل خود در فصول گرم سال رضایت دارید، نسبت به تعویض گاز کولر اقدام نکنید و هزینه اضافی برای خود به بار نیاورید. زیرا گاز کولر تاثیر منفی بر عملکرد قطعات فنی خودرو ندارد و صرفا دمای کابین را پایین میآورد.
در جدول زیر زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو به تفکیک بیان شده است:
نوع قطعه مصرفی | زمان تعویض |
تایر و لاستیک ها | 80 هزار کیلومتر یا سه سال |
تسمه دینام و تسمه تایم | 50 تا 60 هزار کیلومتر |
دیسک و صفحه و روغن گیربکس دستی | 60 تا 100 هزار کیلومتر |
لنت ترمز دیسکی جلو و عقب | 20 هزار کیلومتر |
لنت کاسهای عقب | 80 هزار کیلومتر |
سرویس روغن شامل تعویض فیلتر هوا و روغن | شش هزار کیلومتر |
فیلتر بنزین | 20 هزار کیلومتر |
روغن گیربکس اتومان | 60 هزار کیلومتر یا سه سال |
جلوبندی | 80 هزار کیلومتر |
در پایان توصیه میکنیم حتما نسبت به زمان تعویض لوازم و قطعات مصرفی خودرو حساسیت بالایی به خرج دهید. بهویژه لوازمی مثل لاستیکها، تسمه تایم سرویس روغن، شمع وایر و… حتما باید در سر زمان مشخص تعویض شوند تا مشکل اساسی و هزینههای بعدی در پی نداشته باشند.