روش درست آب بندی خودرو صفر
در این مقاله از سری مقالات آیس پارتس قصد داریم روش درست آب بندی کردن خودرو صفر را برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم. اگر به تازگی خودرو صفر خریده باشید مطمئنا عنوان آب بندی خودرو به گوشتان رسیده است.
آببندی کردن خودرو یکی از ابتداییترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است و درواقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودروهای صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت، آب بندی خودرو گفته میشود.
آب بندی خودروها بر اساس تجربیات مختلفی که افراد در طول زمان کسب کردهاند، شکل گرفته که متناسب با نوع و مدل خودروها متفاوت است. باید گفت که آب بندی خودرو برای سلامت موتور و صرفهجویی در هزینهها ضروری است و در این فرایند قطعات مختلف خودرو بهآرامی با هم هماهنگتر میشوند. بهعبارتی آببندی موتورهای صفر به این منظور است که تا مدتی قطعات خودرو با فشار کم کار کنند که به کارکردی بهینه منجر میشود.
دلیل ضرورت آب بندی خودرو
در این بخش از مقاله آب بندی کردن خودرو صفر از آیس پارتس به ضرورت این امر خواهیم پرداخت. افراد بسیاری بر این باورند که به علت دقت بالایی که در ساخت موتور خودروهای جدید وجود دارد دیگر نیازی به آب بندی نیست و فقط خودروهای قدیمی به آب بندی نیاز دارند، اما آب بندی صحیح موتور موجب دوام و کارکرد بهتر آن در دراز مدت شده و در هزار کیلومتر اول بسیار مهم است.
دو نکته ضروری و مهم مخصوص خودروهای صفر:
اگرچه خودروهای صفر امروزی با دقت زیاد تولید میشوند، اما برای اطمینان بیشتر قبل از روشنکردن خودرو، کاپوت آن را بالا بدهید و چک کنید که همهی قطعههای خودرو سر جای خودشان باشند؛ شاید پیچی یا قطعهای شل باشد.
سعی کنید با مراجعه به دفترچه راهنما و باتوجه به شیوههای صحیح ذکرشده در آن مایعات خودرویتان را چک کنید. اگر روغن موتور کم بود، باید آن را خالی و به کمک یک مکانیک ماهر از نو پر کنید؛ زیرا ترکیب دو نوع روغن باعث میشود موتور رسوب بگیرد.
رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر
جهت آب بندی موتور خودروها در رانندگی و در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور تغییر کند که بهتراست در این حالت خودرو خالی باشد.
جهت آب بندی رینگ پیستون نیز باید دور موتور از 2000 تا 3500 بالا برود؛ بههمین دلیل در زمان حرکت خودرو به پدال گاز فشار آورده و بعد از آن به موتور کمی استراحت بدهید تا دور موتور پایین بیاید.
رانندگی در دور بالا بهصورت پیوسته ممکن است به خودرو فشار وارد کند، پس سعی کنید گاهی در دور پایین رانندگی کنید تا ماشین فرصت استراحت داشته باشد.
نکات مهم در آب بندی خودروهای صفر
در خودروهای دندهای، پس از پیمودن 100 کیلومتر، باید پدال گاز را تا نیمه بفشارید، سپس دور موتور را به 4000 دور بر دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص و پدال گاز را رها کنید سرعت را تا 30 کیلومتر بر ساعت کاهش بدهید. باید این عمل را 5 تا 6 مرتبه تکرار کنید.
پدال گاز را چندین بار تا انتها فشرده تا دور موتور به 4500 دور بر دقیقه برسد و سرعت خودرو را تا 30 کیلومتر بر ساعت کاهش دهید؛ سپس تا 800 کیلومتر بعدی باید دور موتور زیر 4500 دور بر دقیقه نگه داشتهشود؛ بنابراین نباید خودرو درجا کار کند و ضروری است موتور در مدت زمان کمی در دور آرام به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین بهتر است در 800 کیلومتر ابتدایی، در ترافیک سنگین رانندگی نکنید.
آب بندی موتور خودرو
در این بخش از مقاله آب بندی خودرو صفر، آب بندی موتور که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است را بررسی خواهیم کرد. در دوره آب بندی، موتور خودرو باید با سرعتهای مختلفی کار کند و مسیرهای طولانی پیموده شود؛ زیرا در این دوره موتور باید به دمای مطلوب رسیده و برای مدتی در این دما به فعالیت خود ادامه بدهد. با این کار، مقدار وزنی که موتور تحمل میکند بیشتر از وزن خودرو است و به شدت تحت فشار قرار میگیرد، اما دراین حالت باید تعداد سرنشینان خودرو کم باشد.
توجه داشته باشید که هنگام رانندگی بهتر است دنده را متناسب با سرعت خودرو انتخاب کرده و در گاز دادن تعادل داشته باشید؛ همچنین اجازه ندهید دور موتور از 4000 دور بر دقیقه بیشتر باشد.
قطعات متحرک موتور
در گذشته بلبرینگ و میل لنگها از لحاظ کیفیتی جنس خوبی نداشتند؛ به همین خاطر در دوره آببندی، به دلیل فشار بیش از اندازه به موتور قطعات ترک میخوردند و تغییر شکل میدادند. علاوهبر این روغن موتورها نیز مانند روغن موتورهای امروزی کیفیت خوبی نداشتند، هرچند موتورهای پیشرفته امروزی هم از لحاظ طراحی اختلاف زیادی با نسلهای گذشته ندارند، اما از لحاظ استحکام وتحمل فشار پیشرفت بسیار چشمگیری داشتهاند و میزان شکلپذیری قطعات بسیار کمتر شدهاست.
سیستم ترمز
سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر مانند لنتها و دیسکها نیازی به آببندی ندارند، اما برروی سطح آنها یک لایه محافظ نازک قرارگرفته که پس از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوبی به خود میگیرند. به همین خاطر بهتر است تا 1000 کیلومتر اول، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعتهای بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار وارد نکنید. خودروهای صفر کیلومتر هنوز دستاندازها، جادههای ناهموار و پستی بلندیها را امتحان نکردهاند، بههمین دلیل در این مسیرها سرعت خودرو نباید زیاد باشد.
روغن موتور
اگر به سلامت موتور خودرو اهمیت میدهید، بهتر است بعد از طی مسافتی در حدود 1000 کیلومتر روغن موتور را عوض کنید. افراد زیادی بر این باورند که این روغن هنوز ابتدای راه است و چند هزار کیلومتر دیگر میتواند کارایی داشته باشد. اما چنین دیدگاهی هرگز صحیح نیست. این روغن پر از برادههای ریز فلزات است و بهدلیل این که قطعات به یکدیگر ساییده میشوند و مایع روان کننده توسط پمپ روغن در قطعات متحرک موتور مرتبا در حال چرخش است، پس از مدتی به نوعی لجن شده و این امر موجب رسوب روغن در قسمتهای مختلف موتور میشود.
البته روشن است که بعد از مدت کوتاهی که از کارکرد خودرو میگذرد، قطعات موتور مانند رینگها، بلبرینگها و میللنگها تا حدودی صیقلی شده و دیگر این برادهها وارد جریان سیال روغن نمیشوند.
عدهای بر این باورند که باید از روغن موتورهایی که پایه معدنی یا ماینرال دارند در مرحله آببندی استفاده کرد، چون روغن موتورهای سنتتیک بسیار لغزنده است و زمانی که روی سطح فلز قرار میگیرند، اجازه جدا شدن ناهمواریهای بسیار ریز را که باید به صورت برادههای بسیار کوچکی وارد روغن شوند نمیدهند، بههمین خاطر هنگام عوض کردن روغن از داخل موتور خارج نمیشوند. این ناهمواریها برای مدت زیادی روی سطح قطعات باقی میمانند و این کار قطعا باعث طولانیتر شدن دوره آببندی خودرو خواهد شد. البته این موضوع در مورد برخی از خودروهای مدرن و پیشرفته که در زمان تولید از روغن موتورهای سنتتیک پر میشوند چندان صدق نمیکند.
توجه داشته باشید بهطور پیش فرض در کارخانههای امروزی از روغن موتور سنتتیک برای خودروها استفاده میشود؛ همچنین قبل از ریختن روغن مراحل برادهگیری صورت میگیرد و کارخانه سازنده خودرو اعلام میکند تا 10,000 کیلومتر اولیه نیازی به تعویض روغن اتومبیل نیست؛ اما باز هم برای حفظ سلامت موتور و امنیت بیشتر بهتر است تا قبل از 1000 کیلومتر اول روغن موتور تعویض شود.
به این نکته توجه داشته باشید که اگر موتور خودروی شما به هر دلیلی تحت فشار قرار دارد، روغنهای سنتتیک روغن موتور مناسبی برای خودروی شما هستند. به این دلیل که به مراتب بهتر از روغنهای ماینرال فرآیند روانکاری را انجام خواهند داد. اما این روغنها نیز مانند سایر انواع روغن موتور، در برابر آلودگیهای مختلف ناشی از آلودگی هوا، ذرات به وجود آمده از ساییده شدن قطعات موتور، آب و اسید محافظت لازم را نداشته و کیفیت خود را با گذشت زمان از دست میدهند. بنابراین تعویض به موقع آنها لازم و ضروری است.
ظاهر خودرو
درصورت استفاده از مواد براق کننده روی سطوح داخلی اتاق خودرو، لایه نازک محافظ پلاستیکی که روی این سطحها کشیده شده است، با گذشت زمان از بین میرود و امکان ترکخوردگی سطوح بیشتر میشود. در سالهای گذشته برای آنکه حلالهای داخل رنگ خودرو بهطور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکسهای براق کننده بر روی سطح رنگ ایجاد میکردند به دام نیفتند، تا 90 روز از زدن واکس و سایر براق کنندهها روی رنگ خودرو خودداری میشد.
اما اخیرا در کارخانههای تولید خودرو از تسریع کنندهها و مواد ویژهای برای رنگآمیزی استفاده میکنند که بعد از خروج از خط تولید، موجب تثبیت کامل رنگ خودرو میشود. همچنین برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از نور خورشید و آلودگیهای محیطی یک لایه محافظ روی رنگ خودرو قرار میگیرد؛ به همین علت یک لایه واکس روی رنگ خودرو میتواند سطح رنگ را از کثیفیهای ناشی از باران، آلودگیهای محیطی و اثرات بهجا مانده از حشرات و پرندگان تا حد بیشتری حفظ کند و خودرو را تمیزتر نشان بدهد.
در گذشته بهدلیل تکنولوژی پایین در ساخت قطعات، خریداران خودرو برای پیشگیری از صدمات جدی به موتور، ناچار به رعایت اصول ویژهای در جهت محافظت از سلامت خودرویشان بودند. اما داستان آببندی خودروهای امروزی متفاوت است و اقداماتی که در این مقاله به آنها اشاره شد میتوانند در جهت افزایش طول عمر قطعات خودرو و همچنین کارایی آنها بسیار تاثیرگذار باشند.