رونمایی از خودرو جنسیس G90 هیوندای
شرکت خودروسازی هیوندای به تازگی اقدام به معرفی تولیدات برتر خود کرده است که در حین معرفی برند لوکس خود یعنی جنسیس در نمایشگاه بین المللی خودروی شمال آمریکا به صورت رسمی از پرچم دار این برند یعنی G90 سوپرلوکس پرده برداشت.
این خودروساز کره ای تلاش می کند تا در کلاس خودروهای لوکس فول سایز با غول های قدیمی این صنعت رقابت کند. در این رابطه دیو زوچوفسکی مدیر هیوندای موتور در آمریکا حین معرفی خودرو بر روی صحنه اعلام کرد که با دیدن G90 بلافاصله به یاد مرسدس بنز کلاس S می افتید اما این خودرو قطعاً از مرسدس بنز کلاس S ارزان تر است که همین امر باعث می شود که مشتریان زیادی به سمت این خودرو جذب شوند.
G90 بیش از یک فیس لیفت برای جنسیس ایکوس است در نگاه اول، طراحی بیرونی خودرو قدرت G90 را به رخ دیگران می کشد و با نیم نگاهی به پیشرانه، حضور این قدرت احساس می شود.
خطوط کناری خودرو در امتداد فاصله محوری خودرو (که حالا 11 سانتی متر طویل تر است) به قسمت نسبتاً پیچیدهٔ عقب می رسد. G90 یک خودروی کلاس S نیست اما تا زمانی که قیمتش مناسب باشد ارزش های خود را ثابت می کند.
از آنجایی که در مطالب قبلی در پدال تصاویر این خودرو را منتشر کرده بودیم در این مطلب مستقیماً این خودرو را از دیدگاه های مختلف با رقیبانش مقایسه می کنیم. جنسیس دو پیشرانه بنزینی برای G90 در نظر گرفته است که یکی موتور شش سیلندر 3.3 لیتری توربوشارژ و دیگری موتور هشت سیلندر 5.0 لیتری تنفس طبیعی است.
این موتورها به ترتیب 365 و 420 اسب بخار نیرو در 6000 دور بر دقیقه تولید می کنند. گشتاور تولیدی در این دو مدل به 509 نیوتن متر در مدل شش سیلندر و 519 نیوتن متر در مدل هشت سیلندر می رسد که عدد واقعاً بالایی محسوب می شود.
اگر G90 طبق اعلام قبلی شتاب 5.7 ثانیه ای را در آزمون صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت ثبت کند باز هم 1 ثانیه از مرسدس بنز S500 عقب تر است (شتاب 4.7 ثانیه ای مربوط به موتور 8 سیلندر مرسدس بنز است)؛ اما دوباره باید اشاره کنیم که تا زمانی که قیمت محصول کم تر است این خودرو ارزش بحث کردن دارد.
سیستم انتقال قدرت در این خودرو سیستم پیشرفته H-TRAC AWD است. این سیستم بدون شک در شرایط جاده ای برفی و یخی با اعمال 40 درصد از گشتاور در محور جلو رانندگی مطمئن تری را فراهم می کند.
در حالت اسپرت سیستم H-TRAC حدود 90 درصد از گشتاور را مستقیماً به چرخ های عقب منتقل می کند. درنهایت در حالت اقتصادی و بهینه هم این سیستم برای بازدهی بیشتر تمام گشتاور را به چرخ های عقب منتقل می کند.
از لحاظ ایمنی انتظار می رود که جنسیس G90 بتواند 5 ستاره از موسسه NHTSA بگیرد و نشان TSP+ (به صورت کامل Top Safety Pick+) را از موسسه IIHS دریافت کند. البته این نشان ها بر اساس تست های داخلی شرکت حدس زده شده است و هنوز آزمون اصلی انجام نشده است.
تکنولوژی ایمنی استاندارد این خودرو با سیستم های پیشرفته ای مثل ترمز اضطراری خودکار (AEB) با تشخیص عابر پیاده، تشخیص هوشمند و پوشش نقاط کور (SBSD)، سیستم کمکی ماندن در لاین، هشدار فاصله و برخورد در عقب، هشدار توجه به راننده، چراغ های هوشمند دینامیک با نوربالای کمکی و دید 360 درجه ای از درون خودرو واقعاً کامل به نظر می رسد.
نمایشگر سربالای خودرو هم بزرگ تر شده است و حالا این نمایشگر 9.7 اینچی عملکرد بهتری هم دارد.
البته در این کلاس خودرویی امنیت و عملکرد همه چیز نیست و برای رقابت با ب ام و سری 7، مرسدس بنز کلاس S و آئودی A8 این خودرو باید راحتی و آسایش را نیز فراهم کند.G90 هم برای حضور در این رقابت کنترل الکترونیکی 22 حالته صندلی راننده را ایجاد کرده است که پشتی صندلی، گستردگی بالشتک ها و عرض شانه را تنظیم می کند. صندلی سرنشین در این خودرو هم با کنترل 16 حالته همراه شده است.
صندلی های عقب هم در 12 حالت به صورت الکترونیکی کنترل می شوند که با تنظیمات پشتی صندلی به 14 حالت افزایش می یابد. در مدل هشت سیلندر می توانید از سطح بالای آرامش اطمینان حاصل کنید. لغزش و حرکت به طرفین، خم شدن، ساپورت پشتی کمری در کنار دیگر امکاناتی مثل صفحه نمایش های دوگانه 9.2 اینچی در عقب (که قابلیت کنترل از عقب را هم دارند) تجربه مناسبی را پدید آورده اند.
وقتی که به داخل کابین نگاه می کنیم بدون شک حتی قبل از توجه به صندلی ها، صفحه نمایش لوکس و باکیفیت 12.3 اینچی G90 چشمان ما را به خود خیره می کند. این خودرو با سیستم صوتی پریمیوم لکسیکان و سیستم صوتی محیطی کوانتوم لاجیک تجربه آکوستیکی مناسبی را برای سرنشینان درون خودرو ایجاد می کند.
17 اسپیکر و 10 ساب ووفر وظیفه اجرای آهنگ دلخواه شما را به عهده دارند چراکه سیستم صوتی در یک خودروی لوکس فول سایز یک شاخص مهم است.
شاید یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در G90 دیده می شود تلاش مهندسان این خودروساز در نرخ کاهش NVH بوده باشد (NVH شاخصی است که میزان سروصدا، لرزش و ناهنجاری را نشان می دهد).
کابین این خودرو با مواد ویژه جاذب صدا و شیشه های چندلایه عایق صدا پوشیده شده و طراحی ویژه، توخالی و دوتکه ای رینگ هلم هولتز باعث شده که سروصدای رینگ های 19 اینچی این خودرو در جاده راهی به کابین نداشته باشند.
اگر از هر زاویه ای به جنسیس G90 نگاه کنید این خودرو را یک سدان فوق العاده می بینید. در کنار طراحی زیبا، جلوپنجره و چراغ های جلوی LED کامل که با چراغ های روزتاب تکمیل می شوند در نگاه اول تأثیرگذاری فوق العادهٔ را برای یک خودروی جدید به ارمغان می آورند.
مشتریانی که به دنبال خرید G90 هستند باید بدانند که این خودرو فعلاً در پنج رنگ سفید کازابلانکا، سیاه خلیجی، قهوه ای منهتن، نقره ای سانتیاگو و خاکستری لندنی به تولید می رسد.
درنهایت آیا این خودرو بر فروش مرسدس بنز کلاس S، ب ام و سری 7 و آئودی A8 تأثیر می گذارد؟ به نظر می رسد که جواب منفی باشد اما این خودرو اولین تلاش این خودروساز کره ای در این رقابت است و انصافاً خودرویی شایسته است.
برای رسیدن به جواب قطعی باید شاهد 5 مدل آتی برند جنسیس در 5 سال آینده باشیم تا ببینیم این خودروساز کره ای در این مسیر می تواند همگام با خودروسازان بزرگ قدم بردارد یا نه.