ریمپ ها به دسته تقسیم میشوند:
ریمپ سطح اول یعنی ریمپ سطح نواقص. این نوع ریمپ نواقصی که خودروساز نتوانسته رفع کند را برطرف میکند.
ریمپ سطح دوم یعنی ریمپ سطح سفارشی که برای نیاز به قدرت و شتاب بیشتر انجام میشود. برای انجام این عمل پارامترهای سوخت و مکش و تخلیه را تغییر میدهند و در این صورت میتوان از خودرو راندمان بیشتری گرفت.
ریمپ سطح سوم یعنی ریمپ تخصصی که مختص خودروی خاصی است، برای مثال؛ خودرویی که میل سوپاپ یا میل لنگ آن تعویض شده است و یا تغییرات دیگری را در موتور داشته است، برای این خودرو باید یک ریمپ اختصاصی انجام داد.
در ایران شرکت های داخلی و حتی شرکت های خارجی که در ایران نمایندگی دارند عمل ریمپ را انجام میدهند. نیت یدک کار بر این نیست که تبلیغ چند شرکت خاص را در دستور کار داشته باشد، اما باید اشاره کرد که ریمپ یک عمل تخصصی است و باید توسط متخصصی که هم پشتوانه علمی دارد و هم مجرب (یعنی قبلا عمل ریمپ را روی آن مدل خاص خودرو انجام داده باشد.) است انجام گیرد. هزینه این کار هم بایستی در شان و درخور یک متخصص باشد، ریمپ های ارزان شما را به زحمت می اندازند! و بعضا خودرو را دچار مشکلی میکنند که مجبور به برگشت به نسخه فابریک و استاندارد کارخانه میشوید.
ریمپ سطح اول که ریمپ سطح رفع نواقص است، بله! این نوع ریمپ به کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان کمک میکند.
اما در ریمپ نوع دوم و سوم که بیشتر این ریمپ ها برای افزایش شتاب و قدرت و تیون انجام میشود که در این موارد کاهش میزان مصرف سوخت اهمیتی ندارد.
خیر! ریمپ اصولی، استاندارد و علمی هیچ ضرری به موتور خودرو نمی رساند.
بله ریمپ های درست و اصولی میتوانند این کار را انجام دهند،دربرخی مواقع ریمپ میتواند محدودیت های خودروساز را ملغی کنند. برای مثال؛ سورن توربو محدودیتی وجود دارد که با ریمپ کردن میتواند آن محدودیت را برداشت و اسب بخار بیشتری از خودرو گرفت.