خودروهای درونسوز از هزاران قطعه مختلف تشکیل شدهاند و طبیعی است که با گذشت زمان برخی مشکلات را بروز دهند و یکی از رایجترین و کلافه کننده ترین مشکلات وسایل نقلیه لرزش آنهاست. لرزش خودرو معمولاً بهصورت تدریجی شروع شده و با گذشت زمان بدتر میشود. شاید از خودتان بپرسید علت لرزش خودرو چیست؟
علت لرزش خودرو میتواند ناشی از یک مشکل ساده همچون بالانس چرخ باشد که هزینه کمی خواهد داشت. شاید هم مشکل حادتر و هزینه بری همچون سیستم تعلیق و فرمان باشد. حل این مشکل در مراحل اولیه قطعاً منطقیتر خواهد بود چراکه با گذشت زمان و بیتوجهی به آن احتمال آسیب بیشتر خودرو وجود خواهد داشت.
علت لرزش خودرو چیست؟
1- مشکلات پیشرانه و فرسودگی شمعهای ماشین
گاهی اوقات لرزش و تکانهای خودرو به بخش پیشرانه ارتباط دارد زیرا قلب آهنین خودرو نمیتواند هوا یا سوخت کافی را دریافت کرده و یا اینکه مشکلی در شمع خودرو وجود دارد. از جمله نشانههایی که حاکی از مرتبط بودن لرزش خودرو به پیشرانه است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این نشانهها میتوانند حاکی از فرا رسیدن زمان تعویض شمعها باشند. اگر شمعها مشکلی نداشته باشند شاید علت لرزش خودرو به وایر شمع مربوط باشد. همچنین بهتر است نگاهی به فیلتر هوا بیندازید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
2- دستهموتورهای خراب
دسته موتور باعث حفظ در جایگاه خود میشود. در حقیقت پیشرانه توسط دستهموتورها به شاسی متصل شده است. این قطعات مهم در انواع و ابعاد مختلفی تولید میشوند و معمولاً از جنس فلز و لاستیک هستند. بخش فلزی دستهموتور انسجام ساختاری موردنیاز برای حفظ پیشرانه در جای خود را فراهم میسازد و بخش لاستیکی نیز لرزشهای قلب تپنده خودرو را جذب میکند. البته که این قطعه مهم با گذشت زمان مستهلک میشود و باید آن را تعویض کرد. زمانی که دستهموتور خراب شود همچنان بخش فلزی آن باعث اتصال پیشرانه و شاسی خواهد شد اما بخش لاستیکی تمامی لرزشها را جذب نخواهد کرد و این موضوع میتواند علت لرزش خودرو باشد. درصورتیکه خودروی شما قدرت زیادی دارد یا آن را تقویت کردهاید باید از دستهموتورهای کاراتر که دارای متریال قویتر هستند استفاده کنید. دستهموتورهای خراب میتوانند سبب لرزش خودرو شوند.
3- مشکلات ترمز ماشین
آیا لرزش خودرو زمانی رخ میدهد که ترمز میکنید؟ اگر اینگونه است به احتمال زیاد مشکلی در دیسک یا روتور ترمز وجود دارد. روتور جزو مهمترین اجزای سیستم ترمز است که میتواند به خاطر استهلاک شدید تغییر شکل دهد. علت استهلاک آن نیز معمولاً داغ شدن به دلیل ترمزهای مکرر خواهد بود. در این حالت بخشهایی از روتور دفرمه میشود و زمانی که لنتها با روتور تماس پیدا میکنند چسبندگی کامل وجود نخواهد داشت که این امر لرزش خودرو را در پی دارد.
4- فرسودگی مفصلهای محور یا اکسل CV
درصورتیکه اکسل خودرو بر اثر مشکلاتی همچون تصادف کارایی خود را از دست داده باشد روی سواری تأثیر منفی گذاشته و سبب ایجاد لرزش خواهد شد. همچنین بهتر است نگاهی به شفت بیندازید. شفت خودرو قدرت پیشرانه را به اکسلها میرساند و در صورت خرابی باعث لرزش خودرو خواهد شد. پلوس ها نیز میتوانند مشکلساز باشند و در صورت خرابی نشانههای مشابهی را بروز دهند.
5- خرابی در سیستم فرمان
اگر یک خودروی صفرکیلومتر و قدیمی را کنار یکدیگر برانید متوجه خواهید شد فرمان خودروی جدید سفتتر و دقیقتر از خودروی قدیمی است؛ به عبارت دیگر خودروی جدید پاسخهای سریعتری به دستورات شما میدهد و میزان چرخش خودرو به میزان چرخش فرمان توسط راننده بستگی دارد و همین امر باعث ایجاد حس بهتری در او میشود. هدف از ذکر این مثال اشاره به استهلاک قطعات گوناگون جعبهفرمان با گذشت زمان است و از آنجایی که چنین اتفاقی بهصورت تدریجی رخ میدهد بنابراین خیلی به آن دقت نمیشود. باید دانست قطعات متحرک زیادی وجود دارند که به فرمان خودرو متصل هستند و زمانی که این قطعات خراب شوند کنترل و هدایت خودرو سختتر خواهد شد. اگرچه فرمان خودرو همچنان به عملکرد خود ادامه میدهد اما لرزشهای همیشگی آن نشان دهنده وجود مشکل در بخشهایی از جعبهفرمان است.
6- وجود مشکلات در اتاق ماشین
معمولاً پس از تصادف سنگین و آسیب دیدن شاسی، مالکان اقدام به شاسی کشی و تعمیر خودرو میکنند که اگرچه این کار از نظر هزینههای تعویض کلی خودرو مقرون به صرفهتر خواهد بود اما برخی مشکلات را در بر دارد که از جمله آنها میتوان به تحت تأثیر قرار گرفتن ایمنی خودرو، مشکلات هندلینگ و فرمان پذیری و همچنین لرزشهای وسیله نقلیه در زمان حرکت اشاره کرد.
7- مشکلات سیستم فرمان هیدرولیک
درصورتیکه لرزش خودرو هنگام دور زدن رخ میدهد احتمالاً مشکل به سیستم فرمان هیدرولیک مربوط میشود. در این حالت میبایست مخزن روغن هیدرولیک را از نظر نشتی چک کنید و همچنین به بررسی میزان روغن موجود در آن بپردازید. درصورتیکه علت لرزش خودرو از سیستم فرمان هیدرولیک باشد، حتی با چرخش خودرو در زمان توقف نیز همان لرزشها را حس خواهید کرد.
8- چرخهای غیر بالانس
تا به حال به قطعههای فلزی کوچکی به گوشه رینگهای خودرو چسبانده میشوند دقت کردهاید؟ این قطعات فلزی برای تراز و بالانس چرخها بکار میروند و درصورتیکه بالانس چرخ خودرو به هم بخورد شاهد مشکلاتی همچون کشیده شدن به یک سمت، لرزش و استهلاک بالای لاستیکها خواهید بود.
9- رینگهای آسیب دیده
جدای از لاستیکها، رینگها نیز میتوانند علت لرزش خودرو باشند. درصورتیکه خودرو در یک چاله عمیق افتاده یا با جدول کنار خیابان برخورد کرده باشد احتمال آسیب دیدن و خم شدن رینگها وجود خواهد داشت. این موضوع میتواند سبب لرزش در زمان حرکت شود.
10- لاستیکهای دیواره کوتاه و با مقاومت چرخشی کم
معمولاً عمده مشکلات مربوط به لرزش خودرو ناشی از رینگ و لاستیکهاست و بنابراین باید به این نکتهها بیشتر دقت کرد. لاستیکهای با مقاومت چرخشی کم که در بازار با انواع دیواره کوتاه شناخته میشوند انتخاب بیشتر شرکتها برای خودروهای هیبریدی و برقی هستند. لاستیکهای موردبحث باعث کاهش اصطکاک بین خودرو و جاده میشوند و بنابراین مصرف سوخت را نیز بهبود میبخشند؛ اما باید دانست جنس این لاستیکها معمولاً سفتتر از لاستیکهای عادی است و بنابراین نمیتوانند اکثر ناهمواریهای جاده را جذب کنند. با اینکه به لاستیکهای یاد شده دیواره کوتاه گفته میشود اما شاید این عبارت کمی گیجکننده باشد زیرا لاستیک دیواره کوتاه معمولاً در خودروهای اسپرت بکار گرفته میشود. بههرحال باید گفت چنین لاستیکهایی از مواد سفتتر و خشکتر استفاده میکنند و با جذب کمتر ناهمواری باعث ایجاد لرزش در خودرو میشوند.
11- استفاده از لاستیک نامناسب یا کم باد
لاستیکهای فرسوده، کم باد و بیکیفیت منشا رایج لرزشهای اضافی خودرو در جاده هستند. لاستیک تنها بخش ارتباطی خودرو با جاده است و معمولاً طول عمر کمی دارد. به همین خاطر باید در زمان خرید آن به دنبال نمونههای باکیفیت و شناخته شده باشید.