علت کاهش شتاب خودرو چیست؟
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در مسیری کوهستانی در حال سواری با خانواده یا دوستان خود باشید و با شروع سربالایی، ماشین شتاب خود را از دست بدهد. صرف نظر از توان تولیدی پایین خودروی سواری داخلی و وزن احتمالی بالای سرنشینان که میتواند منجر به کاهش شتاب خودرو شود، دلایل منطقی و حتی جدی دیگری وجود دارند که میتوانند نشاندهنده مشکلاتی اساسی در خودروی شما باشند
علت کاهش شتاب خودرو
کاهش شتاب لزوما در سربالاییها رخ نداده و ممکن است هر لحظهای گریبانگیرتان شود. بنابراین پیش از وقوع سانحهای جبرانناپذیر، بهتر است به فکر رفع مشکلات احتمالی ایجادکننده این نقیصه باشیم. در ادامه دلایل اصلی محتمل که منجربه کاهش شتاب خودرو خواهند شد را بررسی خواهیم کرد:
ایراد فیلتر هوا
تقریبا تمام خودروهای داخلی درونسوز هستند و برای حرکت کردن به سوزاندن سوخت درون موتور خود نیاز دارند. فرایند احتراق سوخت در محفظه سیلندر هم به دو جزء اصلی یعنی سوخت و هوا نیازمند است که یکی از باک خودرو و دیگری از ورودی هوای جلوی ماشین تامین میشود. مسلماً هوا در هر منطقهای کیفیت لازم برای ایجاد احتراق را ندارد پس مهندسان خودروسازی، فیلترهایی را سر راه آن قرار دادهاند تا کیفیت هوای ورودی را افزایش دهند.
حال تصور کنید که فیلتر هوای خودرو در درازمدت با غبار پوشیده شود یا به هر دلیلی کارایی خود را از دست بدهد. دیگر خبری از هوای تازه برای موتور نیست و درنتیجه، احتراق بهخوبی انجام نمیشود و شتاب خودرو افت خواهد کرد. بهطور معمول، فیلترهای هوا باید پس از ۵ هزار کیلومتر استفاده، تعویض شوند. ناکارامدی این بخش پیامدهایی چون مصرف بیشتر سوخت، کاهش شتاب و روشن شدن چراغ چک خودرو را به همراه خواهد داشت.
نقص سیستم جرقهزنی
تا الان کمی درباره اهمیت احتراق درست در موتور خودرو صحبت کردیم اما باز هم جا دارد خاطرنشان کنیم که زمانبندی و کیفیت مواد بهکاررفته در احتراق، بر بسیاری از فاکتورهای عملکردی خودرو تاثیر میگذارد؛ شتابگیری هم از این قاعده مستثنا نیست. یکی از مهمترین اجزای سیستم احتراق، شمعهای خودرو به شمار میروند که وظیفه آتشافروزی مخلوط سوخت و هوای درون سیلندر فشردهشده را برعهده دارند.
فرسودگی شمعها و خرابی آن یک عامل رایج برای کاهش شتاب خودرو به شمار میرود. خوردگی سر شمع و لبههای آن میتواند کیفیت احتراق موتور را تحت تاثیر قرار داده و نهایتاً از شتاب خودرو بکاهد. ترجیح آن است که پس از پیمودن ۲۰ هزار کیلومتر، شمعها تعویض شوند. دیگر اجزای سیستم جرقهزنی مانند سیمپیچها، کوئل و… نیز میتوانند در احتراق بهموقع و مناسب خلل ایجاد کرده و نهایتا خودروی شما را کندتر کنند.
کثیفی انژکتور سوخترسان نیز میتواند توازن سوخت و هوا را در موتور برهم زند. تاکید میکنیم که هر عاملی که باعث ایجاد اخلال در نسبت هوا به سوخت و احتراق کامل شود.
کثیفی روغن موتور و افزایش گرانروی آن به مرور زمان میتواند تاثیر منفی روی عملکرد خودروی شما داشته باشد. به زبان ساده، هر چه از عمر مفید روغن موتور خودروتان بگذرد، غلظت آن بیشتر شده و عمل روانکاری اجزایی چون میللنگ، میل بادامک و… را با کیفیت کمتری انجام میدهد. نتیجه این اتفاق، فشار بیشاز اندازه روی اجزای موتور و افت توان آن است. برای مواجه نشدن با این مورد بهتر است به سرویسهای دورهای خودروی خود توجه ویژهای داشته باشید.
اشکال در پمپ بنزین
بنزین سوخت اصلی هر خودروی امروزی در کشورمان به شمار میرود پس وظیفه پمپ ارسال این سوخت به موتور، حیاتی و مهم تلقی میشود. نقص در این پمپ بهخاطر تاثیر منفی که روی موتور میگذارد از شتاب خودرو کاسته و عملکرد کلی آن را با ضعف همراه میکند. برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است هیچگاه بنزین خودروی خود را تا آخرین قطره مصرف نکنید و پیش از رسیدن آن به یکچهارم حجم باک، دوباره آن را پر کنید.
نقص سیستم اگزوز و کاتالیزور
موتورهای درونسوز به این صورت کار میکنند که باید مقداری هوا را به داخل بکشند و پس از استفاده از آن برای احتراق کامل، باقیمانده ترکیب دودی را به بیرون پرتاب کنند. در راه خروج این گازهای باقیمانده از احتراق، مبدل کاتالیست وجود دارد که ممکن است به مرور زمان، دچار گرفتگی شده و فرایند خروج گازها را با مشکل مواجه کند. پیامد خرابی این بخش یا گرفتگی آن هم کاهش شتاب خودرو خواهد بود.
ضعیف شدن رینگ کمپرس
کمپرس روی سیلندر به رینگهایی مجهز شده است که درصورت شل شدن آنها و ضعف در آببندی، چگالی مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر کمتر میشود و قدرت انفجار کاهش خواهد یافت. نتیجه کاهش انفجار درون سیلندر، تولید قدرت کمتر توسط موتور است. کمشدن توان موتور هم قاعدتا ضعف عملکرد و کاهش شتاب را با خود بههمراه خواهد داشت.
نهتنها رینگ کمپرس که هرگونه لقی در سوپاپها و آببندی نبودن بخشهای داخلی موتور میتواند منجربه افت توان موتور یا حتی سوختن ناقص سوخت خواهد شد.
خرابی دیسک و صفحه
سیستم جعبهدنده یکی از ارکان اصلی کنترل سرعت و شتاب خودرو به شمار میرود. کلاچ بهعنوان یکی از اصلیترین اجزای سیستم یادشده تاثیر فراوانی در شتاب خودرو دارد. گاه در اخبار دیده میشود که یک خودروساز با بهینهسازی کلاچ خودروی تازهاش شتاب بیشتری را برای خریداران آن مدل فراهم میآورد. حال اگر کلاچ بیش از اندازه یا به شکل نادرست مورداستفاده قرار گیرد، مستهلک شده و دیگر اصطکاک کافی میان چرخ طیار آن و گیربکس جهت انتقال نیرو وجود نخواهد داشت.
این نقص میتواند انرژی زیادی را از موتور خودرو بگیرد و پیش از آنکه قدرت به محور چرخ منتقل شود، از آن بکاهد.
مشکل سنسور دریچه گاز
حسگر دریچه گاز، TPS، روی دریچه گاز خودرو و نزدیک استپر نصب شده و پاشش سوخت را با میزان فشار پار روی پدال گاز تنظیم میکند. قابل تصور است که با ایجاد مشکل در این عضو کوچک ترکیب و نسبت هوا به سوخت برای حدود مختلف فرمان راننده تغییر خواهد کرد و خودرو دیگر شتاب سابق را نخواهد داشت.
برای رفع کاهش شتاب خودرو چه کارهایی باید انجام داد؟
نخست میتوانید توجه خود را روی سرویسهای دورهای خودروی خود کنید تا مشکلی برای اجزای داخلی موتور پیش نیاید. درصورتی که خودروی شما سالخورده محسوب میشود، حتماً قطعات موتوری آن را نزد یک متخصص مکانیک بررسی کنید تا از سلامت و کارایی درست آنها اطمینان حاصل شود. تمیز نگه داشتن بخشهای داخلی موتور هم به اندازه تمیزی بخشهای ظاهری مهم است و باید بهعنوان مالک، توجه ویژهای به این بخش داشته باشید..
علت کم شدن شتاب و قدرت خودرو چیست؟
بهصورت کلی، نقص موتوری و برهم خوردن عملیات سوختن کامل سوخت میتواند منجربه تولید توان کمتر توسط موتور شود. توان کمتر در محفظه احتراق سرانجام قدرت کمتری را در اختیار راننده قرار میدهد و شتاب خودرو کاهش مییابد. دلیل دیگر این امر هم میتواند نقص کلاچ باشد که در خودروهای دندهای بیشتر روی میدهد پس اگر مالک چنین خودرویی هستید، بهتر است الگوی راننده مناسبی را اتخاذ کنید تا نیازی به تعویض زودهنگام قطعات گیربکس نداشته باشید.