فراری F80 رونمایی شد؛ قدرتمندترین و گرانترین خودرو تاریخ فراری
ابرخودرو جدید فراری آمده است تا قوانین دنیای ابرخودروها را بازنویسی کند؛ اما آیا میتواند در برابر حریفی مانند مکلارن W1 پیروز شود؟
بیشاز یک دهه پس از معرفی لافراری افسانهای، فراری F80 به صورت رسمی معرفی شد جدیدترین اثر هنری فراری که در پی بازتعریف مفهوم ابرخودرو است.
مجموع قدرت ۱۱۸۰ اسب بخاری F80 از یک موتور بنزینی سه لیتری V6 و سه موتور برقی حاصل میشود. موتور بنزینی به تنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند تا با قدرتمندترین فراری تاریخ روبهرو باشیم.
رسیدن فراری F80 به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت تنها ۲٫۱۵ ثانیه طول میکشد. این خودرو در ۵٫۷۵ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. حداکثر سرعت خودرو ۳۵۰ کیلومتربرساعت است؛ سریعتر از مکلارن W1.
موتور سه لیتری V6 اف ۸۰، از لحاظ فنی، تقریبا همان موتور نمادین فراری با زاویهی ۱۲۰ درجهی بین دو ردیف سیلندرها است که در خودروهای اسپرت ۲۹۶ و خودرو مسابقهای 499P لمانز بهکار رفته بود. با وجود افزایش ۲۳۷ اسب بخاری قدرت نسبتبه مدل ۲۹۶، وزن خودرو هیچ تغییری نکرده است.
مهندسان فراری زمانبندی جرقهزنی و تزریق سوخت را اصلاح کردهاند و فشار محفظهی احتراق را نسبتبه مدل ۲۹۶، ۲۰ درصد افزایش دادهاند. گیربکس هشت سرعتهی دو کلاچه بهطور ویژه برای تحمل این فشار اضافه کالیبره شده است و توربوهای برقی با یک موتور روی شفت بین توربین و کمپرسور عملاً تاخیر را از بین میبرند. با این ارتقاها، موتور V6 به حداکثر دور موتور ۹۰۰۰ دوربردقیقه دست مییابد.
فراری F80؛ قدرتمندترین فراری تاریخ
فراری موتورهای برقیاش را بهطور اختصاصی توسعه داده است. محور جلو دو موتور به همراه اینورتر و سیستم خنککنندهی یکپارچه را در خود جای میدهد. موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو امکان کنترل گشتاور را فراهم میکنند و میتوانند تا ۲۱۰ کیلووات را از طریق بازیابی نیروی ترمز به محور جلو ارسال کنند.
موتور برقی عقب سه عملکرد اصلی را انجام میدهد: راهاندازی موتور احتراقی، بازیابی انرژی و اضافهکردن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور ۸۰ اسب بخار قدرت اضافی به خروجی کل اضافه میکند و میتواند ۷۰ کیلووات انرژی را بازیابی کند.
هر سه موتور برقی به یک باتری لیتیوم-سل ۸۰۰ ولتی با ظرفیت کل ۲٫۳ کیلوواتساعت متصل هستند که در مجموع ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
F80 از یک شاسی مونوکوک نامتقارن ساختهشده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده میکند. سقف، کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است و هر دو زیرشاسی جلو و عقب از آلومینیوم هستند. طراحی نامتقارن شاسی بدین معنی است که صندلی راننده برخلاف موقعیت ثابت در مکلارن W1 و سایر ابرخودروهای با شاسی مونوکوک، قابلیت تنظیمشدن دارد. درهای پروانهای F80 افزونبر ظاهر جذاب، امکان ورود و خروج آسانتر را فراهم میکنند.
F80 یک طرح سنتی دو نفره با کابینی رانندهمحور دارد. داشبورد خودرو کمی به سمت راننده متمایل است. برخلاف صندلی راننده، صندلی سرنشین مستقیما به شاسی متصل است و امکان تنظیمکردنش وجود ندارد. فراری از غربیلک فرمان جدید برای F80 با قسمت بالایی و پایینی مسطحتر بهره برده که در آینده به سایر مدلهای فراری نیز راه پیدا خواهد کرد.
فلاویو مانزونی، F80 را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با الهام از برخی از خودروهای کلاسیک فراری طراحی کرده است.
فراری بیشتر ویژگیهای آیرودینامیکی F80 را از فرمول ۱ قرض گرفته است. دماغهی تیز خودرو بههمراه امضای طراحی فراری، به F80 اجازه میدهند نیروی رو به پایین (داونفورس) عظیم ۴۶۰ کیلوگرم در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید کند.
با بال فعال و دیفیوزر عظیم ۱۸۰ سانتیمتری، F80 میتواند ۱۳۶ کیلوگرم داونفورس در عقب تولید کند. در مجموع ۱٬۰۰۰ کیلوگرم داونفورس در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید میشود که تقریباً معادل مکلارن W1 است.
F80 سه حالت رانندگی Hybrid و Performance و Qualify را ارائه میدهد. F80 برخلاف W1 (یا سایر خودروهای هیبریدی فراری)، حالت رانندگی کاملاً برقی ندارد، اما حالت هیبریدی پیشفرض اولویت را به بازیابی انرژی و شارژ باتری میدهد، درحالیکه حالت Performance قدرت بیشتری را ارائه میدهد. حالت Qualify تمام قدرت F80 را آزاد میکند.
فراری از فناوری جدیدی به نام Boost Optimization رونمایی کرده است که رانندگان میتوانند در حالتهای Performance و Qualify به آن دسترسی داشته باشند. پس از یک دور شناسایی سریع در مسیر حرکت، Boost Optimization در مناطق خاصی از مسیر مانند یک خط مستقیم طولانی، میزان قدرت را به دلخواه راننده ارائه میدهد.
برای مهار سرعت بالای F80 در مسیرهای مستقیم طولانی، فراری با همکاری برمبو، فناوری نوین ترمز CCM-R Plus را معرفی کرده است. این ترمزهای کربنی پیشرفته، با بهرهگیری از الیاف بلندتر، استحکام مکانیکی را تا ۱۰۰ درصد نسبتبه ترمزهای سنتی فیبر کربنی افزایش دادهاند و درعینحال، انتقال حرارت را ۳۰۰ درصد بهبود بخشیدهاند.
خودرو F80 مانند مدل پوروسانگوئه به سیستم تعلیق فعال مجهز شده است که بر پایهی دمپرهای ساخت شرکت Multimatic عمل میکند. هر یک از این دمپرها به موتوری مجهز است که ترمز یا شتابدهی پیستون دارد و در نتیجه نیاز به میلههای ضد غلتش را برطرف و طیف وسیعی از تنظیمات را برای دستیابی به تعادل مطلوب بین نرمی سواری و عملکرد هندلینگ فراهم میکند. این سیستم تعلیق، پایداری پلتفرم آیرودینامیکی خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد که برای خودرویی با داونفورس بالا مانند F80 ضروری است.