ماشین تیگو 8 پرو مکس
به دلایل مختلف، مشتریان ایرانی همواره در دسترسی به خودروهای چهارچرخ محرک دچار مشکل بودهاند. صنایع خودروسازی کشور تمایل چندانی به تولید متنوع این خودروها نشان ندادهاند و از سوی دیگر محدودیتهای گاه و بیگاه بر سر واردات خودرو، امکان عرضه انبوه خودروهای دو دیفرانسیل به بازار ایران را ناممکن کرده است. در چنین شرایطی تنها امید مشتریان برای دستیابی به خودروهای دو دیفرانسیل، مونتاژ نمونههای خارجی در ایران است، اتفاقی که برای فونیکس تیگو 8 پرومکس و مدیران خودرو رخ داد. مدیران خودرو مدتی پیش از جدیدترین خودروهای پرچمدار چری یعنی تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو در ایران رونمایی کرد. این خودروها با برند فونیکس رونمایی شدند، برندی که اکنون به نام تجاری محصولات چری در ایران تبدیل شده است. مدتی پس از عرضه نسخههای پرو که در واقع نسل دوم چری تیگو 7 و تیگو 8 بودند، خودروساز چینی نسخههای پرومکس را روانه بازار کرد. تفاوت نسخههای پرومکس با نسخههای پرو در سیستم تمام چرخ محرک یا AWD آنها خلاصه میشود، علاوه برآن نسخههای پرو از موتورهای قویتری نیز برخوردار هستند. این سبک نامگذاری که توسط اپل برای سری تلفنهای همراه آیفون استفاده میشود، موجب شده است تا مشتریان بین نسخههای مختلف از کراساوورهای چری تمایز قائل شوند.
بررسی تیگو 8 پرو مکس
نسل دوم چری تیگو 8 با عنوان چری تیگو 8 پرو در سال 2020 میلادی رونمایی شد. از آن زمان تاکنون چری این محصول را به بازارهای صادراتی خود همچون ایران، روسیه و برزیل عرضه داشته است. چری تیگو 8 پرو که در ایران با نام فونیکس تیگو 8 پرو رونمایی شد، پرچمدار جدید محصولات چری است که اکنون جایگزین تیگو 7 شده است. چری تیگو 8 در واقع یک شاسی بلند سایز متوسط است و جایگزین مناسبی برای خودروهای مشابه کرهای با قیمت بالاتر همچون کیا سورنتو یا هیوندای سانتافه خواهد بود. با این حال فقدان سیستم تمام چرخ محرک یا AWD، همواره به عنوان نقطه ضعف خودروهای چینی در برابر رقبای کرهای مطرح بوده است. به همین دلیل تیم طراحان و مهندسان چری برآن شدند تا نسخههای مجهزتری از کراساوورهای خود را روانه بازار کنند. این خودروها که اکنون به سیستم AWD یا تمام چرخ محرک مجهز هستند، با پسوند پرومکس شناخته میشوند.
داخل تیگو 8 پرو مکس
چری در طول دهههای گذشته با استخدام طراحان مشهور از شرکتهای مختلف، موفق شده است تا خودروهایی با کابین زیبا خلق کند. حتی محصولات اقتصادی چری نیز فضای داخلی زیبایی را در اختیار کاربر قرار میدهند که این مزیت به لطف تجربه طراحان پدید آمده است. بدیهی است که خودروهای بالارده چری همچون فونیکس تیگو 8 پرومکس، کابین زیباتری خواهند داشت.
کابین فونیکس تیگو 8 پرومکس همانند کابین نسخه پرو از طرح سه رنگ بهره میبرد و در آن رنگهای مشکی، مارون و نقرهای به کار رفته است. بخش بزرگی از کابین که شامل سمت چپ و مرکز کابین میشود، یک تورفتگی بزرگ دارد که با نمایشگر عریض پر شده است. این نمایشگر عریض به طور همزمان وظیفه نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و نشانگرها را برعهده دارد. در قسمت زیرین نمایشگر نیز دریچههای سیستم تهویه در یک نوار مشکی رنگ قرار گرفتهاند. فاصله بین دو محور فونیکس تیگو 8 پرو 2710 میلیمتر است که این خودرو را به طور کامل در طبقه شاسی بلندهای متوسط قرار میدهد. با این حال امکان دارد به دلیل وجود سیستم AWD و دیفرانسیل محرک عقب، بخشی از فضای پای عقب و فضای بار در مقایسه با نسخه تک دیفرانسیل پرو محدود خواهد بود.
طراحی تیگو 8 پرو مکس
در ابتدا باید اشاره کرد که طراحی خارجی فونیکس تیگو 8 پرومکس تفاوت خاصی با نسخه تک دیفرانسیل پرو ندارد و احتمالا از روی چند نماد روی بدنه، بتوان این تفاوت را تشخیص داد. اصول طراحی جدید خودروهای چری از ابتدای دهه سوم قرن بیست و یکم تغییر کردهاند که حاصل آن را میتوانیم در خودروهایی همچون تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X22 پرو مشاهده کنیم. این سبک از طراحی شامل چراغهای کشیده و تیز، جلوپنجره با الگوی کهکشانی و ورودیهای هوای بزرگ در نواحی جانبی سپرها میشود.
فونیکس تیگو 8 پرومکس در قسمت جانبی، ظاهری همانند دیگر شاسی بلندهای متوسط این رده دارد. ارتفاع این خودروها از سطح زمین چندان زیاد نیست، بنابراین نباید انتظار یک آفرودر واقعی همچون تویوتا لندکروزر یا میتسوبیشی پاجرو را از تیگو 8 پرومکس داشته باشید. با این حال به لطف رینگهای 18 اینچی، فرورفتگی اندک بدنه و ضربهگیرهای قسمت پایین دربها، ظاهر جانبی تیگو 8 پرومکس از سادگی افراطی فاصله گرفته است. در نمای عقب نیز چراغهایی مشابه خودروهای آئودی را میبینیم که همراه با خروجیهای دوبل اگزوز، موجب تقویت حس تجمل گرایی تیگو 8 پرومکس شدهاند.
مشخصات تیگو 8 پرو مکس
در مقدمه مطلب به تفاوت اصلی نسخههای پرومکس با پرو اشاره کردیم که شامل سیستم AWD و پیشرانه قدرتمندتر میشود. فونیکس تیگو 8 پرومکس نیز در مقایسه با نسخه پرو، به موتور قویتری مجهز است تا توان و گشتاور بیشتری برای هر چهار چرخ آن فراهم شود. فونیکس تیگو 8 پرومکس به موتور دو لیتری توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت مجهز است که حداکثر 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور آزاد میکند.
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر همچنان وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد فونیکس تیگو 8 پرومکس به صورت رسمی معادل 7.8 ثانیه اعلام شده است. همچنین این شاسی بلند متوسط در سیکل ترکیبی به ازای صد کیلومتر پیمایش، 7.2 لیتر بنزین میسوزاند که رقم مناسبی محسوب میشود.