معرفی سوزوکی فرانکس وارداتی؛ هرآنچه درباره این جذاب ژاپنی باید بدانید
محصولات سوزوکی در حال ورود به بازار ایران هستند.سوزوکی فرانکس (Suzuki Fronx). کراساوور کوچکی که نسخه ۲۰۲۳ آن توسط راساموتور خاورمیانه به خیابانهای کشور میآید. با ما در کارنامه همراه باشید تا این کراساوور هندی-ژاپنی را بهدقت بررسی کنیم.
معرفی سوزوکی فرانکس وارداتی
فرانکس جدیدترین محصول اضافهشده به خط تولید کراساوورهای کوچک سوزوکی است. این کراساوور کوچک، در اصل نسخهای از هاچبک بالنو است که المانهای یک کراساوور اسپرت مانند فاصله بیشتر از سطح زمین، لاستیکهای با رینگ و فاق بزرگتر، فلاپهای بزرگتر و سپرهای عضلانی را در خود جای داده است. نسخهای از این کراساوور با نشان تویوتا و نام اسکارلت هم به بازار عرضه شده که دقیقا همین فرانکس است؛ منتها با تغییرات ظاهری بسیار جزئی. در ادامه، سوزوکی فرانکس وارداتی را بیشتر بررسی میکنیم تا ببینیم چه چیزهایی برای ارائه دارد.
مشخصات ظاهری سوزوکی فرانکس ۲۰۲۳
سوزوکی فرانکس نسخهای از بالنو است که حالا ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد تا طرفداران کراساوورهای کوچک را هدف بگیرد. همانند بالنو، طول این خودرو هم ۳۹۹ سانتیمتر است تا با قوانین مالیاتی هند سازگارتر باشد. (در هند، خودروهایی که طول کمتر از ۴ متر داشته باشند، مالیات کمتری میپردازند.)
ارتفاع خودرو حدود ۷ سانتیمتر افزایش داشته و فاصله محوری هم ۴ سانتیمتر بیشتر از هاچبک بالنو است. با توجه به ابعاد سوزوکی فرانکس، میتوان این خودرو را در دسته کراساوورهای سابکامپکت قرار داد؛
مشخصات ظاهری سوزوکی فرانکس | |
طول | ۳,۹۹۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۵۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۵۲۰ میلیمتر |
وزن | ۱,۰۶۰ کیلوگرم |
گفتیم که سوزوکی فرانکس و تویوتا اسکارلت دقیقا یک محصول با طراحی مشابه اما نسخه کراساوورِ هاچبک بالنو هستند. از طرفی، نمای بیرونی ویژگیهای مشترک زیادی با سوزوکی ویتارا دارد و این موضوع از فلسفه ساخت خودروهای اقتصادی ناشی میشود؛ یعنی تولید طیف وسیعی از محصولات با استفاده از پلتفرم و مهندسی یکسان.
بررسی سوزوکی فرانکس از نمای جلو
در نمای جلو، طراحی مدرن بدنه و ظاهر آیندهنگرانه فرانکس، توجه شما را به خود جلب میکند. نمای جلو کاملاً شبیه سوزوکی گرند ویتارا است، با جلوپنجره بزرگ مشبک و چراغهای دو قسمتی که دنبالهروی ترندهای روز هستند. طراحی چراغهای اصلی سوزوکی فرانکس جذاب است چراکه سه منبع نور بهکار رفته در آن، ظاهر لنزهای گرانقیمت LED را تداعی میکنند، هرچند که در واقعیت چنین نیست!
بررسی سوزوکی فرانکس از نمای جانبی
نمای جانبی فرانکس بیشتر شبیه به بالنو است و اینجاست که سقف شیبدار در قسمت انتهایی، یک کراساوور کوچک کوپه را نمایان میکند. از طرفی، ارتفاع ۱۷ سانتیمتری از سطح زمین و فلاپهای پلاستیکی حجیم باعث شدهاند فرانکس در نمایش یک کراساوور اسپرت، موفقتر ظاهر شود. ابعاد رینگهای فرانکس هم ۱۶ اینچ است که برای کراساووری با این ابعاد، کاملا مناسب به نظر میرسد.
بررسی سوزوکی فرانکس از نمای عقب
در قسمت عقب، المانهای اغراقآمیز بهوضوح قابلمشاهده هستند. در نگاه اول، گرافیک چراغهای خطر یادآور فورد موستانگ Mach-E است که با نوار LED نازکی به هم متصل شدهاند. دیفیوزر استفادهشده در فرانکس بسیار بزرگ است و در همان لحظه اول جلبتوجه میکند. حجمپردازیهای روی گلگیر خودرو از نمای عقب کاملا مشخص است و باعث شده سوزوکی فرانکس در نمای عقب چهرهای عضلانی داشته باشد.
سوزوکی فرانکس به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با فناوری هیبرید و یک گیربکس ۶ سرعته AT مجهز شده که قدرت را به محور جلو میفرستد.
بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات فنی این کراساوور هندی-ژاپنی بیندازیم:
مشخصات فنی سوزوکی فرانکس | |
پیشرانه | ۴ سیلندر هیبرید |
گیربکس | ۶ سرعته AT |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر |
قدرت | ۱۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف ترکیبی | ۵ لیتر در صد کیلومتر |
فرانکس یک کراساوور کوچک اقتصادی است و بهطبع، عملکرد آن هم اقتصادی است. مشخصات موتور سوزوکی فرانکس، شبیه به دیگر محصولات اقتصادی سوزوکی مثل بالنو و جیمنی است با این تفاوت که فناوری هیبرید را بههمراه دارد. مجموعه قوای فنی حدود ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور را در اختیار شما قرار خواهد داد که اعداد کاملا متوسطی هستند. با وجود این، استفاده از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک و فناوری هیبرید سبب شده شتاب بهنسبت خوبی را در این خودرو شاهد باشیم، بهنحوی که فرانکس در عرض ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب خوبی هم ارائه میدهد.
مسلما انتظار سیستم تعلیق پیشرفتهای را در این کراساوور اقتصادی ندارید اما ترکیب سیستم تعلیق مک فرسون محور جلو و سیستم تعلیق تورشن بیم محور عقب، در اکثر شرایط عملکرد خوبی را از خود نشان میدهد؛ البته نه به خوبی خودروهای مجهز به سیستم تعلیق مولتی لینک! این سیستم تعلیق میتواند تعادل خوبی بین راحتی، پایداری و قیمت برقرار کند، البته کمتر خودرویی میتواند در مقابل جادههای کمکیفیت، بهترین عملکرد خود را نشان دهد. زمانی که شرایط جاده خوب باشد و انتظارات خود را در حد معقولی نگه دارید، میتوانید از سواری فرانکس لذت ببرید اما اگر بهدنبال شتاب گردنشکن یا سیستم تعلیق رولزرویس هستید، دسته اقتصادی و تمام خودروهایش را فراموش کنید!
از لحاظ مصرف سوخت هم سوزوکی فرانکس با مصرف ترکیبی ۵ لیتر در هر صد کیلومتر، عملکرد کاملا خوبی از خود نشان میدهد که بهدلیل بهرهمندی از فناوری هیبرید است.