در سالهای اخیر شاسی بلندها طرفداران زیادی پیدا کردهاند و این موضوع در سراسر دنیا از جمله کشور ما مشهود است. به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سالهای اخیر و عطش بازار، برندهای چینی از فرصت نهایت استفاده را کرده و با معرفی و عرضه انواع و اقسام شاسی بلندهای چینی سعی در جلب نظر مشتریان داشتهاند. هایما S7 و چری تیگو ۷ جزو همین دسته از خودروها هستند که خریداران زیادی آنها را انتخاب کردهاند.
ایرانخودرو اولین بار در سال ۹۴ اقدام به عرضه هایما S7 در کشورمان کرد. نسخههای اولیه این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکردند اما قدرت کم این پیشرانه نارضایتی خریداران را در پی داشت و به همین خاطر ایرانخودرو در ادامه نسخه قویتر و توربوی S7 با پیشرانه ۱.۸ لیتری را راهی بازار کرد. این مدل از برخی تغییرات ظاهری نیز بهره میبرد و به لطف عرضه توسط برند یاد شده بازار خریدوفروش خوبی دارد.
چری و مدیران خودرو نیز که جزو قدیمیترین برندهای مونتاژ کننده محصولات چینی در کشورمان هستند با هدف گسترش سبد محصولات خود و عرضه شاسی بلندهای جدیدتر در بازار اقدام به معرفی تیگو ۷ به بازار در سال ۹۶ کردند. همانطور که میدانید از چندی پیش نسل جدیدتر این خودرو با پسوند پرو نیز در بازارمان حضور دارد اما به دلیل اختلاف قیمتی بالای آن با هایما S7 ما همین نسخه اولیه تیگو ۷ را رو در روی هایما قرار دادهایم.
مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷
- طراحی ظاهری
هایما S7 اگرچه در ابتدای عرضه خودرویی با چهره متفاوت بود اما این طراحی را الزاماً نمیتوان زیبا دانست. در واقع نوعی ناهماهنگی بین بخشهای جلو و عقب خودرو دیده میشود و برای مثال طراحی چراغهای عقب را میتوان برگرفته از برخی محصولات مشهور دنیا همچون بی ام و دانست.در مقابل باید به چری تیگو ۷ اشاره کنیم که ظاهر هماهنگتر و متناسبتری دارد و تناسبات طراحی آن در بیشتر رعایت شدهاند. همچنین استفاده از خطوط منحنی در بدنه و به ویژه در پروفایل جانبی باعث شدهاند تیگو ۷ نمای پویاتری نسبت به هایما داشته باشد.
البته طراحان چری میتوانستند تلاشهای بیشتری جهت بهبود ظاهر خودرو از جمله در بخش پشتی انجام دهند؛ اما در مجموع از نظر جزئیات طراحی و تناسبات میتوان گفت چری تیگو ۷ خودروی جذابتر و زیباتری از کار درآمده است.
- طراحی داخلی
وقتی وارد کابین خودروها شوید شاید اوضاع نسبت به طراحی بدنه اندکی تغییر کند. در این بخش هایما S7 توربوی ایرانخودرو از طراحی یک دست و زیبایی استفاده میکند که مهمترین بخش آن نمایشگر ۸ اینچی است. طراحی داخلی این خودرو اگرچه ساده است و در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما تمامی دکمهها در محل مناسب خود جایگذاری شده و مشکلی از بابت دسترسی به آنها وجود نخواهد داشت. البته طراحی پشت آمپرها و فرمان میتوانست جذابتر باشد. نکته مثبت درباره هایما S7 به راحتی صندلیهای آن مربوط میشود که بهتر از رقیب هموطن خود خواهد بود. در مجموع طراحی کابین این قدبلند مونتاژی را میتوان قابلقبول دانست.
طراحی کابین چری تیگو ۷ سادهتر از هایما S7 به نظر میرسد و نکته منفی هر دو خودرو متریال پلاستیکی نه چندان باکیفیت خواهد بود که با این رده قیمتی قطعاً مشتریان انتظار بیشتری را دارند. درصورتیکه با محصولات مدیران خودرو آشنا باشید شاهد برخی قطعات مشترک این خودرو با دیگر خودروها همچون X22 خواهید بود که شاید برای شاسیبلندی با قیمت فراتر از ۱ میلیارد تومان نکتهای منفی باشد. از نظر ما طراحی کابین هایما S7 علیرغم سادگی و قدیمیتر بودن نسبت به خودروهای مدرن بهتر از تیگو ۷ است و در مجموع میتوان به آن نمره قبولی دارد
- تجهیزات و امکانات
طبیعتاً در این بازه قیمتی خریداران به ویژه از خودروهای چینی انتظار آپشن های فراوانی را دارند و در مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷ نیز شاهد رقابت فشرده آنها از نظر تجهیزات هستیم و نمیتوان یکی را کاملاً برتر دانست. از جمله تجهیزات شاخص تیگو ۷ میتوانیم به سقف پانورامیک، تهویه مطبوع دو ناحیهای، ترمز پارک الکترونیکی در نسخههای جدید، اتو هلد، حالتهای رانندگی اکو و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد. هایما S7 نیز تجهیزاتی همچون سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلیهای چرمی، کیلس استارتر و… را ارائه میکند. با این تفاسیر میتوان گفت هر دو خودرو از نظر تجهیزات و امکانات تقریباً در یک سطح هستند و خریداران را راضی میکنند
- ترمز :ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)
- کیسه هوای ایمنی:کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
- فرمان : فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
- سیستم تهویه : اتوماتیک
- سیستم صوتی: صفحهنمایش لمسی ۸ اینچی، صفحهکلید لمسی ۸ اینچی، پخش فایلهای MP5 USB، بلوتوث، میرور لینک، ۴ عدد بلندگو،۲ عدد تیوتر
- چراغها : چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ نقشهخوان جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، چراغ داشبورد
- آینهها : آینههای جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما (LED)
- شیشهها : شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشه عقب و جانبی عقب دودی
- تزئینات : غربیلک فرمان چرمی، روکش چرم و پارچهای صندلی و تریم داخلی تیره، تزئینات داشبورد و کلیدهای درها به رنگ بلک پیان
- تجهیزات ایمنی : دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دندهعقب، نمایش میزان باد لاستیکها (TPMS)، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت، باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن دربها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوقعقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس
- رینگ و لاستیک :۱۷ اینچ آلومینیومی
- صندلی : صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی گرمکن دار، صندلی عقب تاشو دوتکه
- سایر تجهیزات : دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سانروف برقی، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، برفپاککن شیشه عقب، کنسول میانی جلو و عقب، جا لیوانی جلو و عقب، سنسور نور و باران، اسپویلر، گل پخشکن جلو و عقب، فندک مخصوص سرنشینان عقب
- ترمز: ترمز دیسکی خنک شونده برای چرخهای جلو مجهز به
ABS و EBD، ترمز دیسکی برای چرخهای عقب مجهز به ABS و EBD
- کیسه هوای ایمنی: کیسههای هوای سرنشینان جلو، جانبی و پردهای از نوع SRS
- فرمان: فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
- سیستم تهویه : اتوماتیک
- سیستم صوتی : سیستم صوتی و تصویری به همراه مانیتور ۹ اینچی لمسی با پورت USB، قابلیت اشتراکگذاری محتویات موبایل، تبلت و… بر روی صفحهنمایش، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، مجهز به ۶ عدد بلندگو استریو
- چراغها : چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ نقشهخوان جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، چراغ داشبورد
- آینهها : باز و بسته و تنظیم آینههای جانبی بهصورت برقی همراه با گرمکن
- شیشهها : شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب با فشار یک دکمه همراه با حسگر مانع و پاور ویندوز
- تزئینات : غربیلک فرمان چرمی، روکش چرم صندلی، تزئینات داشبورد و کلیدهای درها به رنگ نارنجی یا قهوه ای تیره
- تجهیزات ایمنی : دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دندهعقب، نمایش میزان باد لاستیکها (TPMS)، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت، باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن دربها، اخطار باز بودن کمربند، ایموبلایزر، ایزوفیکس
- رینگ و لاستیک : ۱۸ اینچ آلومینیومی
- صندلی : تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، گرمکن صندلی برای سرنشینان جلو
- سایر تجهیزات : دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سقف پانورامیک، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، برفپاککن شیشه عقب، کنسول میانی جلو و عقب، سنسور باران، سیستم اتو هلد، ترمز پارک برقی، کنترل کشش و پایداری
مقایسه هایما S7 با چری تیگو ۷ به بخش جذاب خود یعنی قوای محرکه میرسد. قلب تپنده شاسیبلند مونتاژی ایرانخودرو از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور است. در مقابل باید گفت تیگو ۷ از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند. این نیروگاه آهنین که در برخی خودروهای دیگر همچون آریزو ۵ و تیگو ۷ پرو نیز بکار رفته ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. با توجه به این ارقام میتوان گفت هایما S7 از نظر قدرت تولیدی دست برتر را دارد.
البته زمانی که شتاب دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم اختلاف چندانی وجود نخواهد داشت که این امر میتواند به وزن بالاتر هایما و هماهنگی موتور و گیربکس مربوط باشد. هایما به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است درحالیکه تیگو ۷ از گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه شرکت گترگ استفاده میکند. گیربکس دوکلاچه تیگو ۷ از سرعت تعویض خوبی برخوردار است اما مشکل داغ کردن را گاهی اوقات تجربه میکند و به همین خاطر استهلاک گیربکس هایما S7 کمتر خواهد بود. نهایتاً باید به مصرف سوخت دو خودرو اشاره کنیم که از این نظر تیگو ۷ کممصرفتر ظاهر میشود و در هر صد کیلومتر حدود ۱ لیتر سوخت کمتری مصرف خواهد کرد