امروزه ناک زدن به یکی از مشکلات معمول در بسیاری از خودروها و به ویژه خودروهای ساخت کشور ما تبدیل شده است. این اتفاق بیش از همه در مسیرهای سربالایی رخ داده و صدایی مانند برخورد قاشق و چنگال به هم ایجاد میکند. نوعی صدای تق تق که با رها کردن پدال گاز برطرف میشود و با فشردن این پدال دوباره به وجود میآید. وجود صدای ناک بیانگر یکی از مشکلات زیر است:
در صورتی که عدد اکتان بنزین شما پایینتر از حد استاندارد باشد ناک زدن امری کاملاً طبیعی است. در چنین مواردی باید از سوخت با اکتان بالا و یا از مکملهای اورجینال و اکتان بوسترهای اصل استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مکمل غیراستاندارد باعث آسیب بیشتری به موتور خواهد شد.
بنزینی که شما استفاده میکنید باید در بردارنده موادی باشد که از رسوب کربن بر روی سیلندر، شمع و دیگر قطعات جلوگیری کند. در صورت نبود این مواد رسوب کربن به سادگی اتفاق افتاده و خودرو دچار ناک زدن میشود.
اگر به مدت طولانی شمع را تعویض نکنید و یا از شمع نامناسب استفاده نمایید ممکن است خیلی زود صدای ناک زدن موتور را بشنوید. توجه داشته باشید که مقاومت انواع شمع در برابر حرارت متفاوت است.
و در نهایت نبود لوبریکانت در بخش بالایی سیلندر که به دلیل کمبود روغن اتفاق میافتد.
این سنسور روی موتور برخی خودروها تعبیه شده است و ضربات به وجود آمده در اثر احتراق زودرس را به ECU اطلاع داده و به همان نسبت زمانی، ECU نیز جرقه زدن شمع را به تاخیر میاندازد و به این ترتیب تا حدودی با ناک زدن موتور مقابله میکند.
این سیستم فقط در خودروهای توربوشارژ کاربرد داشته و اولین بار به وسیله ساب معرفی گردید. کار این سیستم کاهش فشار ناشی از توربو در زمان ناک زدن است.