یکی از لوازم مصرفی خودرو که نقش مهمی در انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها دارد صفحه کلاچ است.در خودروهای گیربکس دستی یکی از پدالهای مهم زیر پای راننده پدال کلاچ خواهد بود. سادهترین و معمولترین کاربرد کلاچ تعویض دنده است اما باید دانست کلاچ ارتباط بین پیشرانه و گیربکس را برقرار میکند و بدون آن حرکت خودرو ممکن نخواهد بود. در حقیقت این قطعه مهم نیروی تولیدی را از میللنگ گرفته و آن را به سمت چرخها میفرستد. از جمله قطعات مهم کلاچ میتوان به فلایویل، صفحه، دیسک، فنر خورشیدی و پدال کلاچ اشاره کرد. در این نوشتار ما میخواهیم به نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ خودرو، زمان تعویض و… بپردازیم.
علائم خراب شدن صفحه کلاچ خودرو
همانطور که گفته شد کلاچ خودرو نیز همانند هر قطعه مصرفی دیگری طول عمر مشخصی دارد و با گذشت زمان نشانه های خرابی و تمام شدن آن بروز خواهد کرد؛ اما چه عواملی نشان دهنده تمام شدن صفحه کلاچ و فرا رسیدن زمان تعویض آن هستند؟
از جمله اولین علائم نشان دهنده خرابی یا تمام شدن صفحه کلاچ میتوان به سفتی پدال اشاره کرد.
با تمام شدن صفحه کلاچ و استهلاک آن پدال حالتی فنری پیدا خواهد کرد و از نرمیاش کاسته خواهد شد. در این صورت پا تقریباً به عقب پرتاب میشود و هنگام تعویض دندهها نیز صدای بیشتری از پدال کلاچ به گوش میرسد.
از دیگر نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ میتوان به افت قدرت و شتاب پیشرانه اشاره کرد. در این حالت احساس میشود پیشرانه تحتفشار قرار دارد و به اندازهای که به پیشرانه فشار وارد میشود خودرو به جلو حرکت نمیکند.
وقتی صفحه کلاچ خراب شده یا به پایان عمر خود برسد شاهد لرزشهای زیادی در زمان شروع به حرکت خواهید بود.
زمانی که هنوز عمر صفحه کلاچ به پایان نرسیده باشد اگر خودرو را در دنده دو قرار دهید و پدال کلاچ را رها کنید خودرو خاموش خواهد شد اما در صورت خرابی آن خودرو در دنده دو خاموش نمیشود.
یکی از علتهای جا نرفتن دندههای ماشین را میتوان تمام شدن صفحه کلاچ دانست. در این حالت نرمی اولیه تعویض دندهها وجود نخواهد داشت.
عوامل خراب شدن صفحه کلاچ
در بالا به نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ اشاره کردیم اما میخواهیم به عواملی که باعث این وضعیت میشوند را نیز معرفی کنیم.
پر واضح است که وارد کردن فشار غیرعادی به خودرو سبب استهلاک بالای آن و خرابی قطعات از جمله صفحه کلاچ خواهد شد. همچنین بهتر است در سربالاییها از دنده مناسب با دور موتور استفاده کنید تا دیسک و صفحه تحتفشار قرار نگیرند.
درصورتیکه میزان بار و سرنشین خودرو بیشتر از حد مجاز باشد خودرو تحتفشار قرار خواهد گرفت و اکثر قطعات از جمله صفحه کلاچ زودتر مستهلک خواهند شد.
برخی رانندگان عادت دارند دندهها را بدون گرفتن کلاچ انجام دهند و یا اینکه پدال را تا انتها نفشارند. واضح است که چنین کاری اثرات مخربی روی سیستم کلاچ خواهد گذاشت و به همین خاطر ضروری است برای تعویض دنده پا را تا انتها روی پدال کلاچ فشار دهید و تا زمانی که دنده تعویض نشده است پا را از روی پدال برندارید. همچنین درگیر بودن دائمی کلاچ نیز میتواند به تمام شدن سریعتر آن منتهی شود به این صورت که برخی رانندگان پای خود را حتی بهصورت جزئی روی پدال کلاچ نگه میدارند غافل از اینکه چنین کاری علاوه بر کاهش عمر صفحه کلاچ سبب افزایش فاصله توقف خودرو نیز خواهد شد.
برخی افراد به ویژه رانندگان تازهکار عادت دارند پای خود را زمان تعویض دنده بیش از حد روی پدال نگه دارند که این کار به مرور زمان از عمر صفحه کلاچ کم خواهد کرد. به همین خاطر توصیه میشود پس از تکمیل فرایند تعویض دنده حتماً پای خود را بهطور کامل از روی پدال بردارید.