تلفن تماس: 09133608011
واتساپ: 09137429114
ساعات تماس از 9:00 صبح الی 20:00 شب
    لوازم یدکی خودرو های چینی اصفهانView My Stats
    جستجو

    هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

    پنجشنبه, 10 خرداد,1403

    لازم است بدانید وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کارهایی را نباید انجام دهید، زیرا تعدادی از اقداماتی که افراد ممکن است هنگام جوش آوردن خودرو انجام دهند می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کند یا ضررهایی به خودرو برساند. پس حتما این مطلب را دنبال کنید تا بدانید هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

    ۱. رانندگی نکنید

    یکی از اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو این است که آن را از حرکت متوقف کنید. رانندگی و به تبع آن گاز دادن تحرک پیستون در سیلندر را افزایش می‌دهد و این کارکرد مضاعف باعث افزایش دمای موتور می‌شود. دنده‌های سنگین فشار بیشتری به موتور می‌آورند، پس نباید تصور کرد که سرعت پایین برای خودرو ضرر ندارد. اگر می‌توانید با دنده آزاد خودتان را به اولین محل پارک برسانید، حتماً این کار را بکنید. خودرو را در محل مناسبی متوقف کرده و اقدامات بعدی را انجام دهید.

    ۲. ماشین را خاموش نکنید

    رانندگان کم‌تجربه به محض جوش آوردن ماشین، آن را خاموش می‌کنند، اما این کار نه‌تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب دیدن موتور هم می‌شود. با خاموش کردن ماشین، حرکت آب در رادیاتور متوقف می‌شود. این امر روند خنک شدن موتور را به تأخیر می‌اندازد. به غیر از این، خاموش شدن ماشین و توقف حرکت پیستون‌ها در دمای بالا، می‌تواند باعث چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر، و به اصلاح جام کردن موتور شود. این اتفاق علاوه بر این‌که خودرو را از کار می‌اندازد و شما را در جاده می‌گذارد، خسارات سنگین مالی را نیز روی دستتان باقی می‌گذارد.

    ۳. درپوش رادیاتور را باز نکنید

    یکی دیگر از اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو این است که درپوش رادیاتور را باز نکنید! یا حداقل با احتیاط فراوان باز کنید! دمای بسیار زیاد موتور، آب درون رادیاتور را به حد انفجار می‌رساند. باز کردن درپوش رادیاتور، آب جوش و بخار متراکم موجود در رادیاتور را آزاد می‌کند. پس باید مراقب دست و صورت خود باشید. استفاده از یک پارچه بزرگ می‌تواند راه‌گشا باشد.

    پارچه یا دستمال تنظیف (همان لنگ) را روی درپوش رادیاتور بگذارید و آن را در جهت خلاف عقربه ساعت تاب بدهید. معمولاً در این مرحله درپوش به‌طور کامل جدا نمی‌شود، اما فاصله‌ای بین آن و رادیاتور به وجود می‌آید. این فاصله فضای امنی برای خروج آب‌جوش از رادیاتور است، به این معنی که بخار و آب داغ درون رادیاتور با زاویه‌ای مناسب و رو به پایین، بدون اینکه دست و صورتتان را تهدید کند خارج می‌شود.

    یادتان نرود جبران خسارت مالی بسیار راحت‌تر از خسارت جانی است پس مراقب باشید. اگر بخواهید برای آب ریختن در رادیاتور درپوش را کاملاً باز کنید، باید آن را رو به پایین فشار داده و سپس در همان جهت بچرخانید. علاوه بر همه این حرف‌ها بهتر است در ابتدا موتور را با آب ریختن روی دیواره بیرونی رادیاتور خنک کنید. بعد از پایین آمدن نسبی آمپر آب، درپوش رادیاتور را باز کرده و آب آن را بررسی کنید. 

    ۴. روی موتور آب نریزید

    بر خلاف آب ریختن روی رادیاتور،‌ آب ریختن روی موتور می‌تواند صدماتی جدی به آن وارد کند. چدن استفاده شده در پوسته موتور بسیار حساس و شکننده است. تغییر ناگهانی دما و انبساط و انقباض پوسته، باعث ترک خوردن آن می‌شود. همچنین اختلاف حرارت بیرون و داخل موتور خطر ترک خوردن را افزایش می‌دهد.

    بعد از اینکه این نوشته را خواندید بهتر است نگاهی به ویدیو زیر نیز بیاندازید. این ویدیو دقیقا به شما می‌گوید که وقتی خودرویتان در حال داغ کردن است دقیقا باید چه کار کنید.

     

    نظر خود را درج نمایید