ایران خودرو که یکی از خودروسازان بزرگ داخلی محسوب می شود توانست با معرفی جدیدترین کراس اوور خود به بازار خودرو روحی تازه بدهد. ری را از اواخر سال ۱۴۰۳ بر روی خط تولید قرار گرفت تا یکبار دیگر در صنعت خودرو ایران غوغا کند.
تقریبا می توان گفت پروژه طراحی و تولید خودرو ری را از اواخر ۹۰ شروع شد و برای اولین بار در تیر ماه سال ۱۴۰۱توانست در معرض دید خبرنگاران قرار گیرد. ری را که بر روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ نسل دوم طراحی و به تولید رسیده است در آبان ماه ۱۴۰۳ به تولید انبوه می رسد و در آذر ماه یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر به دست متقاضیان خود می رسد و وارد میدان بزرگ رقابت با سایر خودروهای ملی می شود.
جالب است بدانید ریشه ی نام این خودروی ملی (ریرا – ریرا) در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرندهای کوچکتر از گنجشک است.
یکی از مزایای این خودرو نسبت به خودروهای دیگر ملی داشتن ظاهری مدرن تر و جذاب تر است. ری را دارای پیشرانه ای با قدرتی مناسب است .و به نوعی می توان گفت فول آپشن ترین خودرو داخلی به حساب می آید.
اگر بخواهیم دقیق تر از پلتفرم این خودروی تازه وارد نیز صحبت کنیم، باید بگوییم پلتفرم این خودرو IKP1 است که نوع ارتقایافته پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو سیتروئن محسوب می شود، و نسل دوم پژو ۲۰۰۸ هم بر روی این پلتفرم طراحی و تولید شده است.
از آنجایی که ری را بر روی پلتفرم نسل دوم پژو طراحی شده است، پس از نظر اندازه با این خودرو فرانسوی نیز شباهت دارد. طول این خودرو ۴۳۳۴ میلی متر و عرض آن ۱۸۰۸ میلی متر نیز می باشد. ارتفاع این خودرو را می توان ۱۶۳۸ میلیمتر دانست.
این محصول ملی مجهز به یک پیشرانه EF7P TC است که از یک موتور ۴ سیلندر توربو با ظرفیت حجم ۱.۷ لیتر نیز بهره می برد.تولید قدرت کراس اوور جدید ایران خودرو ۱۶۰ اسب بخار است و گشتاوری معادل ۲۴۹ نیوتن متر دارد. به نظر می آید این مشخصه های فنی برای یک خودروی کراس اوور کوچک مناسب باشد چرا که اگر پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۴ را با آن مقایسه کنیم می بینیم که از یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۳۶ اسب بخار بهره می برد.
این خودرو مجهز به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است که قدرت را از این پیشرانه به چرخ های جلو منتقل می کند. باید گفت نسخه دستی این خودرو نیز تولید نشده است و بعید به نظر می رسد که نسخه دستی این خودرو نیز تولید شود. چرا که گیربکس اتوماتیک معمولی کاربرد و کاربری سادهتری از جعبه دنده CVT گیربکس دوکلاچه دارد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۰.۴ ثانیه برآورد شده است و حداکثر سرعت ری را نیز ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است.
مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر می باشد و این موضوع آن را شبیه رقبای مونتاژی خود می کند.حجم مخزن این خودرو ۵۰ لیتر است که می تواند تقریبا با توجه به مصرف سوختی که دارد ۶۸۰ کیلیومتر را با یک باک پر بنزین پیمایش کند.
آنچه مدیران ایران خودرو در برنامه های خود قرارداه اند، این است که بعد از نسخه بنزینی این خودرو با فراهم کردن زیر ساخت های برقی و دستیابی به فناوری های روز دنیا، باید در سال های آینده شاهد ورود ری را برقی باشیم.
این خودرو باتوجه به اینکه نسبت به خودروهای داخلی مدرن تر محسوب می شود چهره ای اسپرت تر هم دارد و توانسته است شباهت هایی با هیوندای سانتافه ۲۰۲۱، لاماری ایما پیدا کند. دی لایت ها در قابی باریک و دو طرف کاپوت کشیده شده است. ایکو دارای جلو پنجره ای مشبک و بزرگی است که در کنارههای آن چراغهای اصلی نصب شدهاند و ترکیب آن ها با یکدیگر چهره درهم تنیده و به فکر فرورفته ای را برایش می سازد. در پایین سپر هم ورودی بزرگ هوا قرار دارد و دو طرف آن نیز مهشکنها در قاب مشکی نصب شدهاند.
همان طور که گفته شد چون ظاهری مدرن تر نسب به خودروهای ملی دیگر دارد پس کابینی جذاب هم لازم دارد تا به زیبایی این خودرو بیافزاید.
اگر از اولین چیزی که در کابین این خودرو داخلی به چشم می خورد و به نوعی جذابیت دوچندانی را رقم زده است، بگوییم نمایشگرهای بههمپیوسته روی داشبرد است که هر کدام از این نمایشگرها ۱۲ اینچی هستند. فرمان این خودرو از نوع D کات است و دکمههای روی آن امکان کنترل بعضی سیستمها را به راننده میدهد.
در کنسول وسط یک اهرم دنده خلبانی دیده میشود و در کنار آن دکمهها و کنترلهایی برای اتوپارک، کنترل حرکت در سربالایی و… در دسترس راننده قرار دارد. انتظار میرود متریال کیفیت مناسبی داشته باشد، هر چند از این نظر از رقبای چینی مونتاژی پایینتر است. رویه داشبورد با مواد نرمی ساخته شده است و صندلی های خودرو از جنس چرم و پارچه هستند.
کروز کنترل، سیستم حرکت در سربالایی و سرازیری، اتوهلد، دوربین ۳۶۰، آی کانکت (خودرو متصل)، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز کمکی، سنسور پارک جلو، سنسور پایش فشار باد تایر، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با گرمکن، چراغ گردشی، در برقی صندوق با حسگر پا و سنسور باران از مهمترین آپشنهای ری را ایران خودرو است و فعلا فولآپشنترین ماشین تولید داخل به حساب میآید.
اولین قیمت ریرا که در مرداد ۱۴۰۳ توسط ایران خودرو اعلام شد یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان بود، اما بعد از بازبینیها، قیمت ری را برای اولین فروش با همه هزینههای جانبی یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شد. البته باید دید که آیا این قیمت میتواند خریداران را ترغیب کند تا کراس اوور ملی را به جای رقبای مونتاژی چینی انتخاب کنند یا خیر.