کلاسبندی خودروها
کلاسبندی خودروها بر اساس معیارها و پارامترهای مختلفی صورت میگیرد که بر اساس کاربردهای متفاوت از خودروها تعریف شدهاند. اما این کلاسبندیها هیچگاه دقیق نبوده و قیاسها گاه نسبی و گاه در تناقض میباشد. خودروها بر اساس استانداردها و تعاریف مختلفی طبقهبندی میشوند که از سوی موسسات، آژانسها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی معتبر ارائه معرفی میشوند.
حاضر خودروهای تولید انبوه شرکتهای بزرگ و معتبر دنیا با توجه به ابعاد و اندازه و همچنین وزن، در ۹ دسته مختلف (Segment A – B – C – D – E – F – G – H – I – J) و ۱۶ زیر مجموعه متفاوت تولید میگردند. این کلاسها بر اساس اندازه و نوع کاربری عبارتند از:
خودروهای فوق کوچک شهری (City Cars)
این کلاس از خودروها، کوچکترین نمونههای چهار چرخ چند نفره از انواع کلاسهای بدنه خودرو بوده و مناسب برای استفاده در مسیرهای پرازدحام و باریک داخل شهر است. به همین دلیل طول و عرض خودروهای کوچک شهری بسیار کم بوده و سپرهای عقب و جلوی آنها نیز بسیار کوچک طراحی شدهاست. چرخهای کمترین فاصله ممکن با شاسی را داشته تا کمترین پهنا را برای این خودروها به ارمغان آورند. خودروهای فوق کوچک شهری در دسته خودروهای Segment A قرار میگیرند.
از بزرگترین مزایای این خودروها میتوان به قابلیت پارک کردن ساده اشاره نمود که با توجه به طراحی بدنه بسیار جمع و جور و شکل مکعب شکل و فاصله بسیار کم کابین با شاسی، امکان پارک و دور زدن در کوچکترین فضای ممکن را برای راننده فراهم مینماید. بزرگترین نقطه ضعف این خودروها نیز مربوط به فضای کابین بوده که محیطی محدود را برای راننده و سرنشینان فراهم مینماید.
از نمونه خودروهای کلاس بدنه کوچک شهری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
خودروهای کوچک (Super Mini)
این دسته از انواع کلاسهای بدنه خودرو از ابعاد بزرگتری نسبت به خودروهای فوق کوچک برخوردار بوده و یکی از متداولترین نمونهها در بازارهای خودروی امروز جهان است. این خودروها در تقسیمبندی کلی در دسته خودروهای Segment B قرار میگیرند. این خودروها در واقع نمونههایی مابین خودروهای فوق کوچک و خودروهای هاچ بک خانوادگی هستند.
در گذشته نه چندان دور شرکتهای آسیایی بیشتر به تولید این کلاس از خودرو میپرداختند اما در حال حاضر خودروسازان معتبری همچون ب ام و (BMW)، مرسدس بنز (Mercedes Benz) و آئودی (AUDI) نیز به جرگه تولیدکنندگان این کلاس بدنه خودرو پرداختهاند. مزایای این خودروها نیز همانند خودروهای فوق کوچک اندازه کوچک و قابلیت مانور در خیابانهای باریک و شلوغ شهرهای بزرگ بوده و امکان پارک در فضاهای محدود شهری را به راننده میدهد. هرچند فضای کابین این خودروها از خودروهای فوق کوچک شهری بیشتر بوده اما هنوز کمبود فضای کافی، بزرگترین نقطه ضعف خودروهای کوچک بهشمار میآید.
خودروهای هاچبک
یکی دیگر از انواع کلاسهای بدنه خودرو موجود در بازار، خودروهای هاچبک بوده که در تقسیمبندیهای کلی در دسته خودروهای Segmanet A تا Segment B تولید میگردد. خودروهای هاچبک خانوادگی بزرگترین نوع خودرو قبل از ورود به محدود خودروهای سدان یا سالون است و در کنار ابعاد کوچک خودروهای کوچک شهری، فضای داخل کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. مهمترین نکته در قرارگیری یک خودرو در بین خودروهای هاچ بک طراحی یک تکه در صندوق عقب و شیشه عقب بوده که بهصورت یکپارچه جابجا میگردند.
نقاط ضعف و قوت خودروهای هاچبک مانند خودروهای کوچک شهری بوده و سرنشینان میبایست مابین فضای کافی برای سرنشینان و فضای کافی برای محفظه بار تنها یک گزینه را انتخاب نمایند.
خودروهای چند منظوره سایز کوچک (Small MPV)
اگر به خودرویی کاربردیتر و بزرگتر از کلاس بدنه هاج بک نیاز دارید ولی تمایل به خرید خودروهای سدان یا سالون را ندارید، کلاس بدنه خودروهای چند منظوره سایز کوچک میتوان گزینهای مناسب برای شما به حساب آید. نمونههای تولیدی در این کلاس بدنه خودرو طیف وسیعی را شامل بوده و نمونههای ارزان قیمتی مانند نیسان نوت (Nissan Note) تا مرسدس بنز کلاس B لوکس را شامل میگردد. از تفاوتهای این خودرو با نمونههای هاچ بک میتوان به افزایش ارتفاع صندلی راننده و سرنشینان اشاره کرد که علاوه بر فراهم نمودن دید وسیع تر نسبت به خودروهای هاچ بک، ورود و خروج به خودرو را نیز تسهیل مینماید.
از نقطه ضعف کلاس بدنه خودروهای چند منظور سایز کوچک میتوان به قیمت بالاتر و عملکرد نسبتاً برابر با خودروهای هاچ بک اشاره نمود
خودروهای چند منظوره سایز بزرگ (MPV)
خودروهای MPV سایز بزرگ، نمونههایی هستند بزرگ و جادار و کاربردی که فضای کافی را برای استفادههای خانوادگی برای راننده و سرنشینان فراهم مینمایند. این خودروها معمولاً در دو گونه سایز متوسط و سایز بزرگ به بازار عرضه میگردند. نمونههای سایز متوسط مجهز به ۵ صندلی بوده و نمونههای بزرگتر قابلیت حمل ۷ سرنشین را در اختیار خریداران قرار میدهند. خودروهای MPV سایز بزرگ تجربه رانندگی شبیه خودروهای سدان و کوچکتر را برای راننده و سرنشینان ایجاد کرده و با وجود فضای جادار و بزرگ کابین، هزینههای جانبی و مصرف سوخت پایینتری نسبت به نمونههای شاسی بلند دارند.
از نقطه ضعف کلاس بدنه خودروهای چند منظور سایز بزرگ همانند خودروهای MPV سایز کوچک، میتوان به قیمت بالاتر و عملکرد نسبتاً برابر با خودروی پایه ساخته شده بر اساس آن اشاره نمود. نقطه ضعف دیگر این خودروها نیز مربوط به جلوه ظاهری بوده که معمولاً زیبایی چندانی در طراحی آن دیده نمیشود.
خودروهای شاسیبلند (SUV)
یکی از محبوبترین انواع کلاسهای بدنه خودرو در چند سال گذشته خودروهای شاسیبلند است. بین خودروهای شاسیبلند (SUV) و خودروهای کراساوور (Crossover) تفاوت چندانی وجود نداشته و میتوان خودروهای کراساوور را به نوعی نمونههای شاسیبلندکوچک به حساب آورد. اما در مجموع، خودروهای شاسیبلند از ابعاد بزرگتری نسبت به خودروهای کراساوور برخوردار بوده و نیروی تولیدی موتور و همچنین قابلیتهای عبور از جادههای خاکی و مسیرهای خارج از جاده آنها نیز بیشتر از خودروهای کراساوور است.
از دیگر موارد برتری خودرهای شاسیبلند میتوان به کابین بزرگتر و فضای بیشتر برای محفظه حمل بار اشاره نمود. البته به دلیل حجم بیشتر مصرف سوخت خودروهای شاسیبلند به مراتب بیشتر از خودروهای کراساوور بوده که این مسئله یکی از نقاط ضعف این کلاس بدنه از خودروها به حساب میآید. البته تواناییهای خارج از جاده این خودروها نسبت به نمونههای دو دیفرانسیل (۴×۴) کمتر بوده و معمولاً به امکانات اضافی مخصوص عبور از مسیرهای سخت و کوهستانی مجهز نشدهاند. این خودروها معمولاً قابلیت حمل ۷ سرنشین را نیز به خریداران ارائه نموده و کابینی راحت و سواری نرم را برای سرنشینان به ارمغان میآورند.