هر موتور احتراق داخلی، از موتورهای اسکوتر مخصوص بچهها گرفته تا موتور کشتیهای عظیم، برای حرکت به دو چیز احتیاج دارد: اکسیژن و سوخت. سیستم ورودی هوا در خودرو، نقش مهمی در نحوه عملکرد موتور دارد و یکی از اصلیترین بخشهای تنفس پیشرانه، همین عبور جریان هوا است؛ از سوی دیگر، هوای واردشده به موتور، باید عاری از هرگونه ریزگرد باشد؛ زیرا ورود ریزگردها به داخل موتور، باعث کاهش طول عمر آن میشود. استفاده از فیلتر هوا، برای جلوگیری از ورود گردوغبار به داخل موتور خودرو است.
از طرف دیگر، استفاده از این فیلتر، مانعی بر سر راه عبور جریان هوا ایجاد میکند و از شدت جریان آن، تا حد زیادی میکاهد. این شرایط در خودرو، مشابه ماسکزدن است که باعث میشود تنفس، کندتر و سختتر از حالت عادی انجام گیرد و دقیقا مشابه شرایطی است که یک فیلتر هوا برای عبور جریان هوا در پیشرانه ایجاد میکند. برای حل این مشکل، از کیت مکش هوا استفاده میشود تا مشکل عبور جریان هوا متعادل شود.
کیت مکش هوا، راهحلی برای مکش هوای بیشتر از بیرون، برای عبور از فیلتر و ورود به سیستم سوخت در خودرو است. هر چه دمای هوای ورودی به پیشرانه پایینتر باشد، چگالی بیشتری خواهد داشت. هوای چگالتر، اکسیژن بیشتری بههمراه دارد و باعث میشود با افزایش سوخت، احتراق بیشتری صورت گیرد و درنهایت، قدرت بیشتری ایجاد شود. در اکثر خودروها، به علت قرارگیری محل مکش هوا در نزدیکی موتور، دمای هوای ورودی نسبت به محیط بالاتر میرود و طبق آنچه گفتیم، این موضوع سبب کاهش چگالی هوا میشود که درنهایت، قدرت نهچندان رضایتبخشی از این فرایند حاصل میشود.
کیتهای مکش هوا به علت قرارگیری در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین فضایی دورتر از موتور خودرو، علاوه بر افزایش حجم هوای ورودی، هوایی خنکتر نسبت به حالت قبل را به سمت پیشرانه خودرو میفرستند. در واقع، برخلاف تصور عامه، این کیتها بهخودیخود قابلیت خنککنندگی ندارند؛ بلکه به علت شرایط محل قرارگیری، هوایی با کیفیتتر و با دمای پایینتر را برای خودرو به ارمغان میآورند. لولههای بهکاررفته در ساخت این کیتها، معمولا قطور و نرم هستند تا مانع افت فشار هوایی که جریان دارد، نشوند.
بهمنظور تکمیل سیکل احتراق در پیشرانههای احتراق داخلی، باید دود حاصل از احتراق بهطورکامل از سیلندر خودرو خارج شود تا با ورود هوای تازه، عمل احتراق مجدد انجام شود. اگر مکش و خروج دود حاصل از احتراق از سیلندر سریع نباشد، این کندی مانع رسیدن هوای تازه برای احتراق بهتر میشود. اگرچه در خودروهای امروزی یک چندراهه وظیفه هدایت و خروج دود و گازهای ناشی از احتراق را برعهده دارد، اما بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد این سیستم، از هدرزها به جای قطعه چندراهه استفاده میکنند.
هدرز قطعهای برای تقویت پیشرانه خودرو و بخشی از مجموعه سیستم اگزوز خودرو است. هدرزها که از فلزاتی مانند فولاد، استیل یا آلیاژهای گرانقیمت ساخته میشوند، جایگزین چندراهه یا منیفولد چدنی خودرو هستند. وظیفه هدرز، بهبود عملکرد قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت است. کارکرد مطلوب یک پیشرانه، علاوه بر هوارسانی مناسب، به خروج سریع گازهای ایجادشده در نتیجه احتراق از سیلندر نیز وابسته است. هرچه تخلیه دود اگزوز سریعتر و کاملتر صوت گیرد، تنفس موتور بهتر خواهد بود. اگر هدرز بهدرستی نصب شود، 5 تا 10درصد به قدرت گشتاور تولیدی و ۱۰ تا ۲۰ اسببخار به توان موتور اضافه میکند.
تنوع هدرزها شاید به اندازه تنوع موتورهای ساختهشده در دنیا باشد. بهطورکلی، انواع هدرز بر اساس جنس به سرامیکی، فولادی، کرومی و فولاد ضدزنگ طبقهبندی میشود.
جنس هدرز، بر میزان اثر و بازدهی آن تاثیر مستقیم دارد و معمولا هدرزهایی با جنس فولاد ضدزنگ، بهتر از بقیه هستند. معمولاً برای گرم نگهداشتن گازهای خروجی جهت تسریع در خروج آنها و همچنین جلوگیری از آسیبدیدگی قطعات داخل موتور به دلیل گرمای زیاد، هدرز را با نوار عایقبندی میکنند.
کیت مکش و هدرز، بهتنهایی کمک چندانی به افزایش توان موتور نمیکنند و کمتر دیده میشود که فقط یکی از آنها در خودرو استفاده شود. همچنین افرادی که علاقهمند به تغییر صدا در اگزوز خودرو هستند، باید بدانند که تغییر صدای ایجادشده از هدرز بسیار ناچیز است و اگر دنبال صدای بیشتری هستند، باید علاوه بر هدرز، کیت اگزوز را نیز نصب کنند.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که این قطعات به صورت افترمارکت در خودروها نصب میشوند و ممکن است باعث خروج خودرو از شرایط گارانتی شرکت سازنده شوند