آیا میدانید استفاده از رنگهای متفاوت در رفلکتورهای جادهای یا همان چشم گربه ای ترافیکی به چه معناست؟
یک وبسایت آمریکایی در مطلبی به ماجرای تولید رنو پیکی در ایران پرداخته است که میتوانید در ادامه برگردان فارسی آن را بخوانید.
در این مقاله به معرفی هیتر بلوک موتور و چگونگی کارکرد آن خواهیم پرداخت.
اگر سوئیچ خودرویتان گیر کرده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است خودرو را در حالت پارک (برای خودروهای اتوماتیک) یا خلاص (برای خودروهای دندهای) قرار دهید؛ چراکه اگر ماشین در حالت Drive (رانندگی) یا در دنده باشد، سوئیچ بیرون نمیآید. اگر مشکل این نبود، باز هم جای نگرانی نیست، چند راه حل دیگر هم وجود دارد. بهطور کلی، رفع مشکل گیر کردن سوئیچ ماشین معمولا کار سادهای است. همراهمان بمانید؛ در این مطلب تمام علتهای گیر کردن سوئیچ خودرو و روشهای خارج کردن سوئیچ گیر کرده را بررسی میکنیم.
گاهی وجود برخی از اجزای خودرو آنقدر عادی و معمولی میشود که به دلیل واقعیِ استفاده از آن در ساخت خودرو توجه خاصی نمیشود. معمولا در این مواقع فکر میکنیم که فلان قطعه باید باشد؛ اما چرا باید باشد؟ نمیدانیم! بودن این قطعات چنان جا افتاده که نمیتوان خودرویی را بدون آنها تصور کرد، اما با این وجود کارایی و کاربرد دقیقشان نیز مشخص نیست. یکی از این قطعات را میتوان سپر ماشین دانست. اگر خوب فکر کنید، احتمالا حتی در قدیمیترین تصاویر ثبتشده از ابتداییترین خودروهای تولیدی نیز قطعهای شبیه به سپر در آنها دیدهاید.
اکثر خودروهای مدرن در شرایط خاص وارد حالت لیمپ یا Limp Mode میشوند و ما میخواهیم شما را با این موضوع آشنا کنیم.
موتور خودرو یک سیستم پیچیده و دارای اجزای مختلف است. هریک از این اجزا، که ممکن است کوچک یا بزرگ و از جنسهای مختلف باشند، در درجه اهمیت خاصی قرار دارند. اما در نهایت وظیفه این مجموعه تامین نیروی لازم برای به حرکت در آوردن خودرو است. این نیرو نیز با صورت گرفتن یک احتراق کامل و بینقص در موتور تامین میشود. یعنی انفجاری که درون محفظه احتراق صورت میگیرد منبع نیروی خودرو است. محفظه احتراق به بخشی از سیلندر که شامل فضای بین پیستون و سرسیلندر میشود اطلاق میگردد. بنابراین میتوان گفت سیلندرها، که تقریبا تمام اجزای انفجار و اتاقک احتراق را در خود جای میدهند از اصلیترین بخشهای موتور هستند. بر همین اساس موتورها را براساس تعداد سیلندر و آرایش آنها تقسیمبندی میکنند. اما سیلندرها به خودی خود هیچ هویتی ندارند و این بلوک سیلندر است که به سیلندر موتور و حتی نحوه آرایش آن ماهیت میبخشد. اکنون میخواهیم درباره بلوک سیلندر و نقش آن در موتور بیشتر بدانیم.
گروه صنعتی ایران خودرو خبر از تولید و عرضه تیپ جدید و ارتقا یافته هایما اس۷ پلاس با نام هایما S7 پرو داد. این کراس اور محبوب قرار است از ماه آینده با موتور قویتر و آپشنهای جدید ترمز پارک برقی و صندلی برقی سرنشین جلو روانه بازار شده و جایگزین تیپ پلاس شود.
جلوبندی از مهمترین سیستمهای فنی خودرو است که حساسیتهای خاص خود را هم دارد. در واقع به مجموعه سیستم چرخ و سیستم تعلیق خودرو که هر کدام از اجزا و قسمتهای مختلفی برخوردارند جلوبندی گفته میشود. در این میان سیستم فرمان نیز به نوعی جلوبندی را تکمیل میکند. تمام قطعات و بخشهای جلوبندی مربوط به هر یک از این سیستمها هم که باشند به نوعی با یکدیگر در ارتباطند و برعملکرد یکدیگر تاثیر مستقیم دارند. گاهی ممکن است برخی قطعات نیز از اجزای هر دو سیستم جلوبندی محسوب شوند و در هر دو نقشی کلیدی ایفا کنند. یکی از این قطعات سگ دست یا سگدست است که در کنار شغال دست وظایف خود را در جلوبندی و مجموعه سیستم فرمان و تعلیق انجام میدهد. این دو قطعه که اسامی عجیب و غیر معمولی هم دارند برای تعمیرکاران آشنا و شناخته هستند. اکنون میخواهیم به بررسی این سگ دست و عملکردش بپردازیم. در پایان اشارهای هم به نقش مهم شغال دست شده است.
خودروهای مدرن امروزی، راهکارهای تازهای برای جلوگیری از سرقت ارائه میکنند. یکی از این امکانات هم ایموبلایزرها (Immobilizer) هستند. ایموبلایزر خودرو در واقع، سیستمی ضدسرقت است که با وجود آن امکان استارتزدن خودرو برای سارق و روشنکردنش وجود ندارد.