گریس خودرو نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت اجزای متحرک خودرو مانند جعبه دنده، چرخدندهها و سایر قطعات بازی میکند. این روانکننده غلیط، مانند پوششی روی اجزای فلزی مینشیند تا از اصطکاک و خوردگی این قطعات جلوگیری کند. گریسها انواع و کاربردهای مختلفی دارند. در این مطلب انواع گریس خودرو و ویژگیهای هرکدام را بررسی میکنیم. بعد از مطالعه این مطلب، شما میتوانید گریس مناسب برای هر قطعه خودرو را بهراحتی تشخیص دهید.
سیستم فرمان خودرو یکی از اساسی ترین بخش های تشکیل دهنده هر اتومبیل است که ارتباط میان خودرو و سرنشین را برای کنترل کردن آن فراهم می کند. انواع مختلف سیستم فرمان در اتومبیل ها به مرور زمان به کار گرفته شدند که هر کدام ویژگی ها و برتری هایی دارند که باید آن ها را به خوبی شناخت.
ای سی یو ( ECU ) یا مغز کامپیوتر خودرو با یک برنامه کار میکند. رابطه راننده با موتور و اجزای موتور طبق جداولی که مپ نامیده میشوند، تعریف میشود. برای مثال؛اگر شما پای خود راروی پدال گاز قرارداده و به اندازه N درجه آن را تغییر وضعیت دهید، ای سی یو این عمل را انجام میدهد که به ازای آن N درجه محاسباتی را انجام داده و بر طبق آن محاسبات دریچه گاز را تغییر وضعیت میدهد. خودروساز وقتی به صورت سری خودرویی را تولید میکند برنامه ای استاندارد و فابریکی را که پاسخ گوی همه نیازها باشد روی آن نصب میکند، اما گاها با توجه به شرایط، اقلیم آب هوایی، نیاز راننده، تغییر سبک رانندگی، تغییر نوع سوخت و ضعف ذاتی خودرو یا کارخانه نیاز میشود که برنامه مپ تغییر کند، به این تغییر جداول و پارامترها ریمپ گفته میشود. در واقه ریمپ جایگزین برنامه مپ اصلی میشود و ای سی یو طبق مپ جدید عمل خواهد کرد. برای مثال؛ دریچه گاز برقی خودروی سمند EF7 مشکل به اصطلاح کپ کردن دارد، یعنی با تاخیر دریچه گاز را باز میکند. این مشکل رامیشود با ریمپ رفع نواقص برطرف کرد.
انتقال قدرت در خودروها، فارغ از ابعاد و نوع سوختشان، اهمیت زیادی دارد. درواقع در نبود این سیستم و یا عملکرد ناقص آن، نیروی تولیدی توسط موتور خودرو به چرخها و محرکها نرسیده در نتیجه حرکتی اتفاق نمیافتد. علاوه بر انتقال، رساندن این قدرت به صورت بهینه و بدون هدررفت نیز اهمیت بالایی دارد. به این ترتیب که در صورت انتقال ناقص قدرت، بازده موتور و در نتیجه خودرو پایین آمده و انرژی هدر خواهد رفت. بنابراین انجام وظیفه بینقص تکتک بخشهای سیستم انتقال قدرت اهمیت بالایی دارد. این سیستم که از کنار هم قرار گرفتن مجموعههای متعدد حاصل میگردد بخش عمدهای از سیستم فنی خودرو را شامل میشود. چرا که هر مجموعه مجزا در این سیستم اجزای خود را دارد. شفت یکی از این اجزا است که در سیستم انتقال قدرت نقش رابط را بین بخشهای مختلف بازی میکند. میخواهیم از شفت خودرو و انواع آن بیشتر بدانیم.
احتمالاً تاکنون خودروهایی را دیدهاید که نسبت به حالت عادی ارتفاع کمتر یا بیشتری دارند؛ اما آیا تا حالا به این فکر کردهاید که چرا باید ارتفاع خودرو را تغییر داد؟ احتمالاً تصور شما این است که صاحب خودرو یک فرد اصطلاحاً ماشینباز است که ارتفاع خودرو را طبق سلیقهاش تغییر داده است. بااینحال، این تمام ماجرا نیست. در مواردی، تنظیم ارتفاع خودرو به یک ضرورت تبدیل میشود. نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تغییر ارتفاع خودرو (که به آن ارتفاع زدن هم میگویند)، مستقیما روی هندلینگ خودرو تأثیر میگذارد. اگر قصد دارید ارتفاع خودروی خود را تغییر دهید و آن را از حالت استاندارد خارج کنید، باید بدانید که بنا بر قانون، پلیس میتواند خودروهایی را که ارتفاعشان تغییر کرده جریمه کند. همراهمان بمانید؛ در ادامه میخواهیم هرآنچه را که باید درباره تغییر ارتفاع خودرو بدانید، برایتان بگوییم.
آب نقش حیاتی در کنترل دما و درجه حرارت موتور خودرو دارد. همانطور که می دانید، دمای موتور در هنگام کارکردن به حدود 500 درجه سانتیگراد می رسد و تنها مایع رادیاتور است که این دما را در محدوده ایمن کارکرد موتور حفظ می کند. با بالا رفتن دمای موتور آسیب های بسیار جدی به موتور خودرو وارد می شود که تعمیر آن ها مستلزم هزینه های بسیار زیاد است. بنابراین، مایع رادیاتور خودرو عضو بسیار مهمی از چرخه موتور خودرو است که هیچ گاه نباید کم شود. به طور کلی، رادیاتور خودرو باید همواره با مایع خنک کننده (کولانت یا ترکیب آب مقطر و ضد یخ) پر بوده و سطح آن تغییر نکند. برای اطمینان از این موضوع، نیاز است تا هر چند روز یک بار، مقدار مایع خنک کننده خودروی خود را از طریق نگاه کردن به منبع انبساط خودرو چک کنید و اگر متوجه شدید که خودروی شما آب کم می کند، نیاز است برای رفع این مشکل در حداقل زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید. توصیه می کنیم در صورتی که خودروی شما به منبع انبساط مجهز است، تا حد امکان سطح مایع خنک کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور بازدید نمایید، چرا که معمولا باز و بسته کردن مداوم درب های رادیاتور باعث خرابی زودهنگام آن ها می شود.
بنزین در دمای عادی تبخیر میشود و بخارهایی را تولید میکند که حاوی هیدروکربن هستند. کنیستر بنزین، این بخارات را بازیافت کرده و در زمان مناسب، آنها را به موتور باز میگرداند تا در احتراق داخلی مورد استفاده قرار بگیرند، و بدین ترتیب، به بهبود راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت کمک میکند. در صورت عدم وجود کنیستر در خودرو، میزان الایندگی خودرو تا ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند. کنیستر یکی از قطعات سیستم کنترل آلودگی تبخیری (Evaporative emission control systems (EVAP) ) است و در سیستم انتقال سوخت اغلب خودروهای امروزی وجود دارد. کنیستر نقش حیاتی در کاهش میزان آلایندگی خودرو و مصرف سوخت است.
یکی از مشکلات رایج در هنگام رانندگی، تقه زدن گیربکس می باشد؛ که بر اساس رانندگی افراد، نوع ماشین و اجزای خودرو می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. علت تقه زدن گیربکس بسیار متفاوت بوده و دلایل شایعی دارد، که این موارد به عوامل مختلفی وابسته هستند. از علت های شایع که اکثر افراد برای یک بار هم با این موارد شاهد تقه زدن گیربکس بودهاند می توان به مواردی چون رانندگی نادرست، شل شدن اتصالات گیربکس، سرعت بالا و فشردن پدال گاز، پارگی گردگیر پلوس، خرابی سوپاپ ها، خرابی شیر های الکترونیکی، خرابی دسته موتور، عوض کردن دنده یک و دنده دو، آلوده شدت روغن گیربکس و… اشاره کرد. بر اساس آمار بهدست آمده حداقل 50 درصد افراد جامعه با تقه زدن گیربکس رو به رو شده اند.
حتما تا به حال اصطلاح تیک آف (Take Off) را شنیده اید. این حرکت نمایشی زیبا و جذاب به هنر رانندگی، جسارت و اعتماد به نفس راننده اشاره دارد و در حقیقت مهارت راننده و قدرت موتور را نشان می دهد. در گذشته بزرگ ترین برندهای تولید کننده خودرو در جهان از رانندگان حرفه ای و ماهر برای به رخ کشیدن قدرت و کیفیت خودروهای خود استفاده می کردند. یکی از حرکاتی که قدرت موتور خودرو را به بهترین شکل نشان می داد، تیک آف کشیدن بود. پس از آن نیز این کار به یک مهارت و هنر بدل شد. در این مقاله تیک آف خودرو، نحوه اجرای آن و صدمات احتمالی ناشی از انجام نادرست این حرکت را بررسی خواهیم کرد.
سیستم جرقه زنی خودرو نقش جدی و اساسی در به کار افتادن و حرکت اتومبیل دارد. یکی از اجزای مهم سیستم الکتریکی خودرو، کوئل نام دارد. این قطعه در ایجاد جرقه و تولید انرژی لازم برای به حرکت درآمدن اتومبیل تاثیر به سزایی دارد. برای آن که موتور روشن شود، باید ابتدا مکش هوا انجام شده و سپس مخلوط سوخت و هوا متراکم شود. در مرحله بعد نوبت به احتراق سوخت و هوای متراکم شده می رسد. در آخر نیز باید مواد حاصل از احتراق، از خودرو خارج شود؛ این ماده در واقع همان دودی است که از اگزوز خارج می شود.کوئل نیز مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو ممکن است دچار فرسودگی شده و خراب شود. شناخت این قطعه و آشنایی با دلایل و علائم خرابی آن مسئله بسیار مهمی است. زیرا در اثر خرابی کوئل احتمال آسیب رسیدن به سایر قطعات اتومبیل نیز افزایش یافته و حتی ممکن است موتور خودرو نیز آسیب ببیند.